Prágai Tamás (szerk.): „Mint gondolat jel, vízszintes a tested” - Tanulmányok József Attiláról (Budapest, 2006)

N. Horváth Béla: Marxtól Reichig

Marxtól Reichig személyiség, az egyéni lét, annak története szétbontásából fel akarja építeni az egészet. Ez csak az értelmezés, az önértelme­zés segítségével lehetséges, ami meg is történik a versben. A hat oppozícióba rendelt lehetséges cselekvéssort követi egy általá­nosítás. (Persze nemcsak a terápia „logikája”, hanem annak tar­talmai is megfigyelhetők a versben, különösen a szexualitást ér­telmező szakasz kettősségében: ahogy szétválik a nőkapcsolat tiszta, gyengéd érzelemre és nyers szexualitásra. Ezek az alter­natívák is egymást ellenpontozzák, de az értelmező utolsó előt­ti sor, a „dongják körül mint húst a légy!”, a fajfenntartás brutá­lis őszinteségű képiséggel való megjelenítése egy sajátos, még az oppozíciós viszonynál is mélyebb tartalmat takar: az elfojtott ösztönt, illetve annak kiírását.) Az utolsó szakasz a konstrukció aktusa. (Elgondolkodtató, hogy a költő mennyit kínlódott ezzel a szakasszal, s milyen szö­vegvariánsok keletkeztek.) A korábbi sokféle lehetséges sorsvál­tozatból most felépül egy életút, amelyben felismerhető a József Attila-i életrajz is. Hogy a kisgyermekkor és a felnőtt férfi irá­nyultságát, tárgykapcsolatát egyaránt a női mell („tejes kebel” ­­„kemény mell után kap”) hordozza, az az analitikus „megértés­ből” következik. Amint az is az analízis hozadéka, hogy az emberi, a József Attila-i sors része a „győzni segít szegényt”. Ez azonban már túlmutat a tiszta freudi kategóriákon, a „győzve a tömegekkel” (mint a szövegváltozatban olvasható) annak a tár­sadalmi irányultságnak, a pszichológiai és a társadalmi forrada­lom szintéziskísérletének kinyilvánítása, amelyről 1932 második felétől kezdve olvashatunk József Attila műveiben. József Attilát egyéni problémái vitték bele - szinte sorsszerű­én - az analitikus terápiába, Freud és Marx összekapcsolása pe­dig ideológiai keretül szolgált ahhoz, hogy az önmagáról szer­zett új tapasztalatokat, az önismeret új dimenzióit összeegyeztes­se a kollektivizmus eszméivel”170 - írja Erős Ferenc a József Attila-i világkép azon fordulatáról, amelyet a freudomarxizmus terminussal szokás leírni. E világkép manifeszt dokumentuma A város peremén (1933) ódái látomása a termelőerők és az ösz­tönök az emberi lét harmóniáját megteremtő konzisztenciájáról. 95

Next