Reményi József Tamás (szerk.): Barbár imák költője Sziveri János. Tanulmányok, kritikák, esszék Sziveri Jánosról (Budapest, 2000)

Zalán Tibor: Féreg kaparász a lélek falán

Az idézet a fehér füzet utolsó bejegyzése, a fehér füzet pedig egy publikálatlan Sziveri'dokumentum, amely most itt pihen az ölemben. Eretnek mise a címe, Meg­figyelések és kérdések az alcíme, 1988 a dátumozása, és a költő töredékes gondo­latait, filozófiai elmevillanásait és a számára fontos kiemeléseket tartalmazza. A munkanaplónak tekinthető dokumentum első mondata: „Az élet lehet abszo­lút szabad. A művészet nemi ” Majd még néhány mondat későbbről, továbbgondo­landó az eddigi felvetéseket: „Az igazság erkölcsi kérdés! Ne legyen vitás azon­ban, hogy hol látom kijelölhetőnek a költő helyét. (...) A politika és a költészet egymást kizáró fogalmak. (...) Nincs helye az iróniának ott, ahol tragédia van. (...) Az is lehet, hogy most én vagyok a legmodernebb, a magam anakronisztikus­nak tűnő versformáival. De vannak-e anakronisztikus versformák?” S itt forduljunk vissza ismét a befejezett, beszerkesztett művekhez. Kérdez­zünk rá a költőben is ott derengő gyanúra: mennyiben volt anakronisztikus Sziveri a maga gyakorta kopogó négysorosaival, a sokszor igénytelennek érződő rí­meivel. Azt gondolom, a forma szárazsága, néha gyanúra okot adó egyszerűsége szándékos költői ellenpontozása volt annak a — végső soron romantikus-heroikus - vonulatnak, melynek erővonalai mentén a költő felépítette világát. Tragédia és irónia birkózását érhetjük tetten, amikor munkái tartalmi mozzanatait a hozzájuk rendelt formai jegyekkel mérjük össze. A társadalmi mozgásokra mindinkább érzé­ketlennek mutatkozó új irodalmi törekvések között megtalálni az arányt a meg­szólalás felelőssége és az önreflektálltság elvárható szükséglete között — ez Szive­­rinek is lecke, állandó és kínzóan új dilemma lehetett. A másik oka a szerkezetek túlcsupaszításának minden bizonnyal az volt, hogy kórosan félt a túlbeszéléstől, attól, hogy a költői beszéd átcsúszik költőies szépei­­gésbe, ezzel hitelét veszíti. A fehér füzetben erről is találunk említést. „A vers min­dig pengeélen táncol. Ha többet közöl, mint amennyit kellene: célját téveszti; ha kevesebbet: úgyszintén. Ha mesterkéltebb a kelleténél, akkor hitelét veszti, ha hétköznapibb: elbanalizálódik.” „Ha a vers szikárabb, mint amennyit anyaga meg­követel, akkor már nem is vers, talán csak köznapi közlés. Ha a vers agyondolgo­­zott, cicomázott, akkor túlzottan elrugaszkodik az élettől, attól, ami valójában lét­­eleme lenne. Ki tudná azonban megmondani, hol a határ?” „A vers élet és művészet súlypontján valósul meg. Ezt a »súlypontot« azonban lehetetlenség meg­fogalmazni. Ehhez már kevés az ember!” Kétségtelenül kockázatos vállalkozás redukált költői formákat alkalmazni, még annak is az, akiről nyilvánvalóan tudható, hogy remekül bánik a formákkal. Sziveri vállalta ezt. A szabad vers, a vizuális, fónikus költészet előretörése idején rí­mes-ritmikus sorokban fejezte ki magát. Makacs pontosságra törekvése (ebben emlékeztet talán leginkább József Attilára - no meg abban, ahogyan a tájélménye­ket átmossák nála is a belső történések) a fegyelmet állítja ekkori munkálkodása centrumába. A legszikárabb nyelvi feltételek mellett csak a mindenképpen el­­mondandóra szorítkozni. Másik szellemi rokona, a vágáns Villon lehetett ennyire szabad és ennyire foglya a feladatának. Ily módon értelmezhette ő a modernséget 139

Next