Reményi József Tamás (szerk.): Barbár imák költője Sziveri János. Tanulmányok, kritikák, esszék Sziveri Jánosról (Budapest, 2000)

Thomka Beáta: A formafegyelem megszenvedettsége

tengely mentén rendezi el őket - a felszín-szín-szív elemek eufóniája az utolsó sor kijelentését kívánja ívesen kiemelni: „minek is ügyelne a balta színére / aki annyi mást hordoz a szivén”. Az utolsó szókapcsolat szótári jelentése: tartós és túlságo­­san nagy lelki fájdalmat érez valami miatt. íme a puritán kompozíciójú költemény két pillére - a versírás mint a fennmaradás biztosítéka, a nemléttel szembehelyez­­hető egyetlen esély, a költészet mint ontológiai entitás, valamint a lélek, a szív rop­pant méretű terhe, melyet egy másik vers páratlan egyszerűséggel így fogalmaz meg: „A halandó bánata határtalan”. Az észrevétel, melyből kiindultam, Sziveri utolsó korszakának domináns ele­mére vonatkozott. Ennek értelmében tömörülnek, sűrítődnek s behálózzák egy­mást a vezérmotívumok, mintha mindent egy hallatlanul komolyan vett ökonó­miának kellene igazgatnia. A lényegre szorítkozás igyekezete nyilvánul meg minden redukáló gesztusban és összevonásban: „feltárva tényeit vetkőzi le / ver­sem a meddő ornamentikát”; „Caflatunk hulladék szavakon / (Minap még ma­gam is herdáltam őket”.)”. Az eredmény a Száradok, törődöm... József Attiláját idéző egyszerűség, szikárság és eszköztelenség, a transzparenssé tett versmodell, melyben minden eljárás a kijelentés és a kinyilatkoztatás intellektuális/érzelmi esszenciájának rendelődik alá. Mértani pontosságú kis formák, lírai miniatűrök, szonettek sorjáznak, frissen kimunkált, szigorú rím- és ritmuskombinációk. A létösszegezés azonban nagy ívű architektonikát igényel, s megszületnek az ezredvég magyar költészetének olyan elégiái, mint a Kóma, Jehova tanúi, Halak kora, Civitas Dei, Dunamedencecsont, Lógunk feszes zsinegen és a Bábel. A szenvedés verseivel és a gondolati szintézisek hatósugaraival Sziveri János magas oromzatú boltívet von költészete fölé. E verskolosszusokat Eosz baljós suga­rai, „hamuszürke gyáva hajnalai”; „felkent hajnalok riadt hasadása ragyogja be”; „itt hullahaloványak a reggelek”; „pirkadat iszkol matt egyenruhában”; „Gyanút­lanul kaparász a kínzó virradat”; „a reggel senyved”; „az ég mártásából kibukik a nappal”; „Tükör / törik, csorog a háztetőkre”; „pállott levegő fénylik”; „lelóg a góréig a felhő eres lába”; „mészfelhők szaga oldódik”; „habzó fellegek leve cso­rog”; „oszlásnak indulnak a kontúrok / zizeg és sápad a nád a sás a rét”. Kozmikussá vált a bénító rettegés, a belső világ káosza magába olvasztja a kin­tit, félelmetessé teszi a természet jelenségvilágát és viselkedését. Pannónia látvá­nya roskatag testhez idomult torz képekből, a perem-lét, a vegetálás, a lefoko­­zottság, oszlás, mocsok, trágya, salak, ecet, latyak, lucsok, a bomlástermékek elemeiből áll össze. E nyersanyaghalmazt kezeli a költő versanyagként, s a tárgyi világ képe és a természet rajza egyben a létállapot és közérzet döbbenetes erejű pa­norámája, mely a testhez hasonlóan át- meg átjavított térkép. A Felnégyelt tájakon képe („Akár a feszületre — / kinyúlik testem az égtájak felé, / még mielőtt megszűn­hetne”) a természeti világra s a tájra is kiterjeszthető, hiszen mintha anyagaival, formáival, színeivel, korhadásával és enyészetével, neszével, napszakaival és év­szakaival maga is felkerült volna a feszületre. Az egész univerzum fekszik itt kite­rítve, s a látótérbe behatoló észleletek között fel-fel sejlik az Apokrif, az Egyenes la-43

Next