Reményi József Tamás (szerk.): Barbár imák költője Sziveri János. Tanulmányok, kritikák, esszék Sziveri Jánosról (Budapest, 2000)

Radics Viktória: Van-e élő költészet?

A semmi fenyegetése már nemcsak az üres égből, hanem az üres szólamokból és az üres fejekből érkezik, utóbbiakból igen közvetlenül. A világhiány és az üres zseb keltette hiányérzet egymást fokozzák, és felfokozzák a szembeszegülő indula­tokat, megteremtik az ellenzéki versbeszédet, mely hiábavalóságának tudatában válik oly fanyarul ironikussá és önironikussá. E karakteres irónia önmagát sem kí­mélő fegyverével páratlan virtusra tesz szert a költő. „Tanulom a magam igaz szi­gorlatát”, írja ekkoriban (nyolcvanas évek). A költői ethosz kihordása után ez a költői erkölcs kiforrásának időszaka. A hangulat: „középkori léthuzat”. Lehe­tett akkor differenciálni a jót meg a rosszat, csak bátorság kellett hozzá. Az emberi hang emberek hangjává válik, a stilizált lírai én többek hangját viszi élesbe. Ez nem politikai, hanem költői éberség, az immár társadalmilag is radikali­­zálódott, a társadalmi dolgokat is végiggondoló költő hangjának éle. A költő énekmondóvá, kikiáltóvá, szegénylegénnyé válik. Sziveri fekete szemüvegben, sőt kivert foggal lép fel. A korrupt, szellemi és lélekgyilkos, hamiskártyás társada­lomban, ahol, mint Jancsi írja, „ennyit nem ér a költészet” — gondolom, az ének­mondó itt mutatott valamit —, a költészet vagányul hősies mégissel, a szegények hősiességével „olcsó, de pontos” válaszokat ad. Még pontosabban: válaszokat kér­dez. „Ha másnak az erkölcs csak puszta fény űzés”, idézem ismét Jancsit, fény és űzés, különírva, ismétlem, űzés, űzés, akkor a költői válasz, erre kérdés: „miért hogy hisszük még tételes igazunkat”, és: „ha már az igazság semmit sem mond a mának, / miért hogy csillapítja dühünket a bánat”. Arra, hogy a tételes igazság nem mond semmit, és a köznapi igazságérzetnek elvész, elfúl a hangja, a költői igazságérzet affektusa válaszol kérdve. Ennek az affektiv és effektiv költői kérdés­nek, tudjuk — rendkívüli pillanat —, a maga erejénél fogva akkor aktív szerepe tá­madt. A költői kérdésre az erősebbik tábor paranoiájánál fogva megtorló válasz ér­kezett. „Lennék bár perverzebb kicsit, tehetnék fejemre akár micit is”, írja Pannóniái János, akinek költői szerepét immár nem ő maga határozza meg. A „tömegszerve­zeti fantom agy lendkereke” valóban belendül; a költészet ezúttal belendítette a sorsot, mely eddig a genezis/apokalipszis áttűnő színeiben játszott. A történelem kártyásai most az utóbbira játszották ki az adut. A politikai történelem kártyacsa­tát vívott és vív, nem babra, és cinkelt lapokkal — míg a költő következetes, hű ön­magához, formabontásaival és formahűségeivel a költői hagyományhoz, az embe­ri hangok történelméhez. Hiszen erre intellektuálisan és érzelmileg elhivatott, első versétől fogva. Nem tehetett róla, hogy becsületes volt, mondhatnák a poszt­modern cinikusai. A körmönfont magyarázkodást azonban vágjuk el a Társas­­tervezés e soraival: „a földdel kéne tudni bánni / lehet-e ennél szebbet kívánni / de hol a földem legalább talpalatnyi / ahol a fogamat ott bírnám hagyni”. Ez az ön­irónia már félelmetes, már nem is önirónia, hanem a legnehezebben elérhető dis­tanciából fakadó éleslátás. József Attilára gondolhatunk itt ismét, az „íme, hát megleltem hazámat...” kezdetű versre, de akár Paul Celan Halálfúgájára is: „s fek­­hettek fellegsírba feküdni van ott hely”. 98

Next