Szigethy Gábor: miamagyar (Budapest, 2019)

BARANGOLÓ - Zuhanás a semmibe

245 „Rendszerspecifikusan” volt jellemző a szocializmusban, a pártállamban a hatalom rettegése az önálló gondolatoktól. Három évtizede felvételiző kislányt kérdeztem: ki a ked­venc költője. József Attila – mondta. Egyszerű kérdés: Miért sze ­reti József Attilát? Fölragyogott a kislány szeme, olyan kérdést kapott, amire tudott válaszolni, amit megtanult. És mondta: József Attila, a proletariátus költője 1905­ben született... Közbevág­tam: És ezért szereti? Csak a bemagolt érettségi tételt volt ké ­pes fölmondani; kitűnő tanuló volt, jelesre érettségizett, de egyetlen önálló gondolata nem volt József Attiláról. A Madách Színház Tolnay Stúdiójában a kilencvenes évek­ben volt látható a Thomas Mann Mario és a varázsló című re ­gényéből készült színpadi adaptáció. Messzemenően jobb dramaturg volt, aki színpadra alkalmazta, mint az a lengyel hölgy, akinek dramatizálását – emlékezetes előadás volt Latinovits Zoltánnal a főszerepben –1965­ben a Thália Szín­ház mutatta be. A Cipollát játszó Mácsai Pál tehetséges színész, és jól ta­lálta ki a rendező ebben a kilencvenes évekbeli előadásban, hogy a közönség a kávéházzá átalakított nézőtéren ül, test­közelben a színészekkel, és Cipolla hol a színészeket, hol pe ­dig a közönség egyes tagjait vonja be a játékba. Amikor vége volt az előadásnak, Mácsai Pál javasolta, hogy a diákközön­séggel szívesen beszélgetne az előadásról. Számomra meg­döbbentő volt, hogy a gyerekek – elnézést, érettségiző diá­kok, tizennyolc éves, majdnem felnőtt emberek – az előadás

Next