Tárnok Zoltán (szerk.): Curriculum vitae. 30 kortárs magyar író önéletrajza (Budapest, 1995)

Kertész Ákos: Éltem - és ebbe más is belehalt már

az önéletembe: arról szól, hogy még mazochis­ta is vagyok), szóval akkor én külön személyes kihallgatást kértem az éppen kurrens filmfő­igazgatótól (a nevét, isten bizony, elfelejtettem már), hogy ha a regényben a Hatalom, azaz a kritikusok, vagyis az APÓ, végeredményben pedig maga Aczél elvtárs sem talált kivetnivalót, akkor mi a bajuk a filmmel nekik, erre azt fe­lelte az illetékes, hogy én a regényben alapo­san körüljártam a figurát, bebizonyítottam, hogy ez a Makra egy deviáns agyalágyult, szóval teljesen egyedi eset, a film azonban a főhőst nem járta eléggé körül, ettől a film azt sugallja az egyszerű nézőnek, hogy itt nem a bolond Makra, hanem maga Az Egész Magyar Munkás­­osztály lesz öngyilkos; hát ezért jó valamit többször is körüljárni. No, hát járjuk. Akkoriban, amikor a Nagy Karmester kicsiny hazánkban vendégdirigált, és a föllépés előtt próbált a Zenekarral, egyszerre lekopogta a próbát, és haragosan rámeredve az első hege­dűsre, azt kérdezte: mi van!? Miért, kérdezte ijedten az első hegedűs, ha­mis voltam, vagy tempótlan... vagy...? Nem tudom, uram, mondta a Nagy Karmes­ter, de ennek nem így kell szólnia! Namost, ez többször megismétlődött. Amikor már negyed­szer kopogta le a próbát a Nagy Karmester, azt kérdezte az első hegedűstől: tisztázzuk, uram, nem tetszik a szólama? Hogyne tetszene, gyönyörű! A mű nem tetszik? Ó, dehogynem, csodálatos! 204

Next