Tárnok Zoltán (szerk.): Curriculum vitae. 30 kortárs magyar író önéletrajza (Budapest, 1995)

Somlyó György: Anti-curriculum

„céldolgozat”. Arra írták, amire való; arra való, amiért íródott. Olyan görbe, amelynek fókusza önmagán kívül helyezkedik el. Négy könyvol­dalnyi terjedelmének alig egytizede utal— en­nek egy része is csak közvetve — arra a tényre, hogy szerzője életének fókuszában a költészet áll. Egy gyerekkori élményéről kijelenti, hogy ,,végső soron talán ’ ’ az vezette az irodalomhoz. Büszkén említi — egy rövid mondatban — „csodagyerek” voltát, s hogy már tizenhét éves korában megjelentek első versei. Majd azt sé­relmezi, hogy előző hivatalnoki állásában kollé­gái az ő költőségét a maguk verselgetésének szintjével azonosították. Versei közül közvetle­nül egyetlenegyre utal, pontosabban annak is csak külső (nem belső) történetére: hogy ez mi­képp vetett véget egyetemi tanulmányainak, s hogyan fogták miatta perbe istenkáromlás cí­mén; miközben két tekintélyes kritikus ugyan­ezt a verset az új magyar líra gyöngyszemeként fogadta. Ennyi az egész. Itt is csak a befogadás­ról van szó, semmi az alkotásról: ami a költő élete. Egyetlen szót sem pazarol a költővé válás vál­ságteli útjaira. Az „aki dudás akar lenni...” kata­­basziszára és anabasziszára. Egyetlen szót sem ejt arról a titkos tréningről, amelynek során a költőnek (mint egy levelében írja) „az emberi­ség egész nyelvét meg kell tanulnia, mondatta­­nilag, módszeresen...”; sem arról a „hét"ről, akikben a költészet hétszeres tudománya meg­testesül, legkevésbé arról a „hetedikéről, aki ,,te magad légy”. Nem csak nem szól róla, min­den szava ennek a te magad-nak a tagadásáról 355

Next