Tárnok Zoltán (szerk.): Curriculum vitae. 30 kortárs magyar író önéletrajza (Budapest, 1995)

Kertész Ákos: Éltem - és ebbe más is belehalt már

mondani, hogy: „jé!”, meg hogy: „nahát, de jól adja! Ezt én is valahogy így gondolom. így tu­dom. így érzem. így látom. így hallom.” Satöbbi. Mi történt itt? Az, hogy én mint művész, mint alkotó hatot­tam rád mint műélvezőre, olvasóra, nézőre sa­többire. No, hát ez a művészet. Ha belegon­dolsz, egyszerű, mint egy pofon. Viszont az is egyértelmű, hogy szegény József Attila Curri­culum vitae-\e nem művészet, ott nincs semmi­féle szemlélet számára állított szemléleti egész, az egy folyamodvány, ugyanolyan, amilyet én írtam 1952-ben az Elvtársnőnek a személyzeti osztályra, hogy a Vállalat javasoljon a Technikai Minimum tanfolyamra. Persze az is igaz, hogy a saját árnyékát senki sem lépheti át; ha valakit az a csapás, az az isten­verése sújt, hogy költő, abból akkor is előbugy­­gyan a művész, vagyis saját szemlélete formába öntésének belső igénye, ha egyszerű kérelmet ír egy tisztviselői állás elnyerése tárgyában; az beleírja, amire a bank személyzetise egyáltalán nem kíváncsi, beleírja az Öcsödön ért sérel­meit, hogy ott a létezését is mintegy kétségbe vonták, amikor a szomszédság összegyűlve megállapította: Attila név nem létezik, és attól kezdve a neve Pista lett. Ez nem művészet még, ez csak egy rossz önéletrajz, amely a funkciójá­tól idegen elemekkel van megterhelve. Én nem ilyennek képzeltem a rendet. Pedig hát engemet sokszor nem is tudtam, miért, vertek, 209

Next