László Ferenc (szerk.): Bartók-dolgozatok (Bukarest, 1974)

Demény János: "Medvetánc. A nem-zenéből értjük a zenét." Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetének pontjaihoz

Megjegyzések József Attila tanulmánytervezetéhez 81 12 Pikier Gyula: A megismerés folyamán az ellentétesek rendszeréből először a másodikat ismerjük meg s ezzel vesszük tudomásul az elsőt Ismét elfelejtett név: Pikier Gyula. Jogbölcseleti, közgazdaságtani és lélek­tani író volt, akit a maga korában nem kíméltek a politikai szenvedélyek (a magyar progresszió történetében oly fontos szerepet betöltő Társadalomtudo­mányi Társaság egyik vezető egyénisége volt). Ady nemegyszer vette publi­cista tolla védelmébe, és mindig szeretettel írt róla, aki „munkáival becsületet szerez mindenütt a magyar névnek és észnek". Pikier Gyulának 1919-ben elmélete jelent meg a disszonanciáról (Theorie der Konsonanz und Dissonanz), nyilván ehhez kapcsolódott volna József Attila okfejtése. Pikier lélektannal foglalkozó munkássága, s különösen azok az úttörő írások, amelyek az érzék­szervek lélektanára vonatkoznak, nagy hatással lehettek a fiatal költőre — nincs kizárva, hogy ezek egyikéből indult volna ki fejtegetése. Az út végső célja, ahová a fejtegetés segítségével eljutni szándékozott, a következő három pontból — a tanulmány befejezéséből — egészen világos; egy-egy pontjában Hegel, Marx és Freud neve jelenik meg. 13. Hegel: dialektika 14. Marx: osztályharc. Az osztályharc fölismerése hozza létre egy osztáiytalan társadalom megérzésének lehetőségét és szükségét 15. Freud: ambivalencia, biszekszualitás. A férfiét feloldja a nőé Közismert, hogy József Attila 1933-tól Hegel, Marx és Freud tanait pró­bálta összhangba hozni. Döntő élménye — amint ezt a halála után kiadott versgyűjteményének utószavában olvashatjuk — a „hamis tudat", annak az igazságnak a felismerése volt, hogy tudatunk nem a közvetlen valóságot tük­rözi vissza, hanem annak az ösztönök elfojtása következtében eltorzított ké­pét. Ugyanez áll politikai törekvéseinkre is. Bartókhoz a marxizmus felől nem József Attila közeledett először. Az első lépést Kovács Sándor, a fiatalon elhunyt zongorapedagógus és pszicho­lógus, már 1910-ben megtette, amikor Bartók első vonósnégyesének szerke­zeti felépítését, hangvilágának megnyilatkozási módját — Bartók első szerzői estjének évében! — egy új társadalom zenei vetületének tekintette. Felismerte, hogy „ ... A zene szervezete mindenkor mása a társadalmi formának, melyben létrejött... A modern muzsikának — innen nézve — szocialista tendenciái vannak: miután másfél száz éven át monarchikus elveket vallott, most ismét a szólamok egyenjogúsága felé tart... Wagner, Debussy és Dukas művészete már korszakos fordulatot jelez és D’Indy, Szendy, Dohnány.i, Weiner és Kodály kvartettjeiben a zene demokratikus jellege egyre markánsabban ölt testet... De Bartók valamennyiüknél messzebbre ment...“ Kovács Sándor 6 — Bartók-dolgozatok

Next