Szilágyi Domokos: Élnem adjatok. Vers, próza, esszé 1956-1976 (Bukarest, 1990)

Kortársunk, Arany János (kismonográfia)

Forrás-kötete, az Alom a repülőtéren (1962), egész pontosan az egyetemi évek gyűjtőköre ez. (Szilágyi Domokos 1955 ő­­szén került fel a Bolyai Tudományegyetem magyar nyelv és irodalom szakára, s az 1959/60-as tanévben volt végzős diák; első kötetének szerkesztése legkésőbb 1962 tavaszán zárulha­tott, a nyomdai munkákat ugyanis június elején kezdték.) Két következtetés adódik az említett tényekből: 1. rendkívül ser­kentően hatott Szilágyira az új környezet; 2. nagyon szigorú volt önnmagával szemben (leszámítva néhány „tematikus" köl­teményét), amikor összeválogatta az Alom a repülőtéren anyagát. E második állitás igazolásául hivatkozhatunk példá­ul a Tavaszi füttyökre, az Őszi sétára, a Zúzmarás tavaszra (1956), a1 Gyülöllekre, az Anyámra (1957) az Egy pohár vízre, az Orgonaillatra, a Villanyra (1958), a Májusi záporra, az Alvó hídra (1959), a Délelőttre, a Fájdalom csillagaira, a Haj­nali ódára (1960). Formai erejük, gondolati-szemléleti frisses­ségük — viszonyítva1 a viszonyítandókat — jelentős, minden­esetre nem kisebb, mint a kötetre akkor érdemesítetteké, s a József Attila-, Szabó Lőrinc-, Áprily- és Radnóti-reminiszcen­­cia sem több bennük, mint a szerzőnk által kétszer hitele­sített társaikban. Visszatérve az első feltételezéshez, illetve állításhoz: szembesítenünk kellene a középiskolás Szilágyi Domokos vagy akár az érettségiző diák versezeteit — bele­értve A költő életei kötet óta előkerült iskolai búcsúverset — bármelyik 1956-os költeménnyel; szinte hihetetlen, hogy néhány hónap alatt ekkora változás, minőségi ugrás követ­kezzék be. Az Utolsó kicsengetés (más emlékező, diáktárs szerint: Az élet kapujában) — a szokásos fogadkozásokon kí­vül — semmit nem ígérő, hosszú (négyrészes) rigmus, köz­helygyűjtemény. Az első-másodéves egyetemista viszont for­más versek halmazával hívja föl magára a figyelmet — nem csupán a filológia-kar faliújságján, hanem az Utunkban és az Igaz Szóban is. A magyarázat? A munka (a tanulás) és a sze­relem primér élményét visszhangozzák a versek, néha egyi­dejűleg is. A költővé érés pillanatát sejthetjük Most . . . (1956) című vallomásában: Most, amikor éjfélekig kell dolgoznom görnyedt-hajolva, hogy nincsen percnyi pihenés: most van szükségem mosolyodra. f • • • ] 402

Next