Antal Klaudia - Pandur Petra - P. Müller Péter (szerk.): Színházi politika # politikai színház - SziTu Színháztudományi Kiskönyvtár (Pécs, 2018)

Színházak és alkotók a politikán innen és túl - Deres Kornélia: Ökopolitika, színház, performansz

kel és egyéb tartományokkal való társításában érdekelt), éppen azáltal lehetetlenülhet el, ha két tartományra osztódik: „egy élettelen és agenda nélkülire, valamint egy másikra, amely eleven és minden ágendát magának tud. Ez a szükség és a sza­badság birodalmának - hogy Kant kifejezésével éljünk ­­olyan kettéválasztása, amely lehetetlenné tette a politikát, és nagyon korán lehetővé tette, hogy a Gazdaság elnyel­je. Egyben erre vezethető vissza az ökológiai fenyegetés­sel szembeni teljes tehetetlenségünk: vagy hagyományos, szabadság után sóvárgó politikai ágensekként mozgósítjuk magunkat - ez a szabadság azonban nem kapcsolódik az anyag világához -, vagy elhatározzuk, hogy alárendeljük magunkat az anyagi szükség birodalmának - ebben az anyagi világban azonban még a leghalványabban sem emlé­keztet semmi a régi idők szabadságára és autonómiájára."12 Latour tehát az antropocén korát a különféle ágensek közös sorsaként látja, amely ellenáll a dokumentációnak és elmesél­­hetőségnek, valamint a szubjektum és objektum modernista di­­chotómiájának. A hagyományos ökopolitika kritikája jelenik itt meg, amely már nem hisz abban, hogy a politika kiterjesztése a természetre és a környezetre, az ember élettelenítése vagy az anyag megelevenítése diszkurzív és praktikus kiutat jelenthet. Ehelyett a szétoszlatás gyakorlatát ajánlja.13 Az antropocén által felvetett problémákra a kortárs művészet számos gyakorlata reagál, itthon nemrég például a Fiatal Kép­zőművészek Stúdiójában megrendezett Xtro Realm című 2017- es kiállítás.14 A tematikus bemutatóban szereplő installációkat, Ökopolitika, színház, performansz >2 Uo. 18. 13 Ld. „A geotörténet »geo-« előtagja nem a természethez való visszatérést jelöli, hanem a szubjektum és objektum visszatérését a földbe - a »me­tamorf övezetbe« amely elől mindkettő menekülni próbált: az egyik az élettelenítésen, a másik a túlzott megelevenítésen keresztül." in Uo., 21. 14 A József Attila Kör és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület közös 35

Next