Béres Judit: „Azért olvasok, hogy éljek”. Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig (Pécs, 2017)

Előszó

Előszó „Azért olvasok, hogy éljek. Már nagyon korán olvastam: nem ettem, olvastam. Mindig is bennem volt, anélkül, hogy tudo­mást vettem volna róla, hogy szövegből táplálkozom.”8 Vajon hogyan lehet az olvasott szövegből táplálkozni, az olvasás segítségével élni? Az idézetet tartalmazó esszében a szubjektivitás lacani értelemben vett nyelvben, nyelv által való felfedezése, a Cixous korán elvesztett édesapjához fűződő meghatározó viszony, valamint az algériai zsidó diaszpórához tartozás problémája fogalmazódik meg. Ebben a kontextusban kap központi szerepet a nyelv mint az írásból és olvasásból táplálkozó szelf túlélő eszköze. A nyelv, a szöveg az olvasás és írás formájában átveszi a tápláló anya szerepét, fölveszi a harcot a veszteségélmények és a gyökértelenség traumáival is. Cixous alkotói pályáján mindvégig jelen volt a szubjektum, a nyelv és az írás-olvasás viszonyrendszerére fókuszáló gondolkodásmód, s néhány jellegze­tes, a pszichoanalízis számára is kiemelt fontosságú téma (például apa, halálösz­tön, nőiség, zsidóság). A műveiben megszövegezett posztmodern, decentralizált szubjektum az emlékezés, az elfojtott tartalmak, a traumák, az azonosságzavar és a szelf megalkotásának vágya, a fikcionalitás és az önéletrajzi referencialitás tükrében körvonalazódik.9 Cixous munkássága felhívja a figyelmünket arra, hogy amikor olvasunk, fontos találkozásokat élhetünk meg, tapasztalatainkat, élményeinket, saját életünket keressük a Másik írásában, megoldást keresünk a könyvben problémáinkra, válaszokat a Ki vagyok éri! kérdésre. Kérdés, hogy a ma embere tud-e így viszonyulni az olvasáshoz, képes-e úgy írni és olvasni, hogy mások történeteivel, szövegeivel és a mögöttük álló sokrétű személyes élménnyel és jelentéssel való meghatározó, formáló erejű találkozások, mélyen emberi élmények teremjenek a nyomában. Az utóbbi években gyakran hallunk borúlátó véleményeket a mai kor átlagemberéről, akinek az életében általános és természetes jelenséggé vált a könyvek hiánya, akit sokkal izgalmasabb, harsányabb, „színes szélesvásznú” megaprodukciók, technológiai fejlesztések és technikai eszközök kötnek le. A pedagógustársadalom egyelőre alig tud mit kezdeni a digitális bennszülöt­tekkel, akik rosszul reagálnak a bal agyféltekéhez köthető lineáris, szeriális, verbális feldolgozást kívánó feladattípusokra és tanításmódra (nem beszélve a hagyományos kötelező olvasmányokról), jobb agyféltekés vizuális-absztrak­8 Cixous 1986. 29. 9 Az egyik legszebb, magyarul is olvasható példa: Héléne Cixous: Egy igazi kert (Cixous 2007) 9

Next