Béres Judit: „Azért olvasok, hogy éljek”. Az olvasásnépszerűsítéstől az irodalomterápiáig (Pécs, 2017)

Programok az olvasásnépszerűsítés és olvasásfejlesztés szolgálatában - Egy pécsi jó gyakorlat

.Azért olvasok, hogy éljek1 Pécs városában. Éves átlagban több száz rendezvényt, könyv- és könyvtárhasz­nálatra nevelő foglalkozást szervez minden korosztály, kiemelten a legkisebb gyermekek számára. Mivel a könyvtár a projekt keretében párhuzamosan több generációt is meg kívánt szólítani és a rendezvényeire vonzani, mind­járt azokkal a szülőkkel volt érdemes kezdeni, akik majdan a gyermekeiket is olvasóvá és könyvtárhasználóvá fogják nevelni. A folyamatként elképzelt olvasásnépszerűsítő program nemcsak a gyermekek és a fiatalok, hanem a szülők olvasóvá nevelésén, könyvtárhasználatnak való megnyerésén is fára­dozott. A projekt kiemelt fejlesztési területként jelölte meg a gyermeket váró és a kisgyermekes családokban való olvasásnépszerűsítést. Ennek megfelelő­en két részre oszthatjuk a gyermekkönyvtár olvasásra nevelő tevékenységeit: a születést megelőző felkészítésre és a születéstől óvodáskorig tartó korai olva­sásra nevelésre. Mindkét esetben a szülő felé irányultak a programsorozatok, hiszen a legelső a család felelősségvállalása, a szülő képzése. így indult el a babát váró anyukáknak, apukáknak és nagyszülőknek szóló Babaváró biblio­­terápiás csoport, amelyet egy későbbi fejezetben részletesen is bemutatok. Az olvasásnépszerűsítő program második állomásaként ezt követte az ún. Születés csomag összeállítása, amelyet a könyvtár újszülött kisbabát nevelő régi és új olvasói ingyenesen kaptak meg. A csomag a Csorba Győző Könyvtár Körbirodalom Gyermekkönyvtárát népszerűsítő információs anyagokat, ba­bakönyveket, valamint az Olvasásra születtem! című, a 0-3 éves gyermekek szüleinek szóló ismeretterjesztő, könyvajánló füzetkét tartalmazta.65 A nemzetközi kezdeményezésekhez való kapcsolódást egyértelműen jelzi a választott cím, amely felidézi a bontakozó írásbeliséget támogató, a gyermekek legkorábbi életkorban való olvasásra nevelését propagáló eu­rópai és amerikai programok hagyományát, filozófiáját. A pécsi kiadvány azzal a céllal készült, hogy megkönnyítse az otthoni könyves tevékenységek kialakítását, és segítségével a szülők és nagyszülők biztosabb kézzel, tuda­tosabban választhassanak olvasmányokat, a gyermek mentális-lelki érésével egyre bővülő, minőségi és válogatott repertoárból szemezgetve. Az Olvasásra születtem! című füzet a születéstől óvodáskorig tárgyalja a könyv és az olvasás megszerettetésének első fontos lépéseit és műfajait, s az alapvető tudnivalók mellett konkrét könyvajánlásokat nyújt a gyermekkönyvek hatalmas és szín­vonalban változatos kínálatában olykor tanácstalanul bolyongó felnőttnek. A pécsi kiadvány tervezését és szerkesztését egy kicsi, lelkes stáb végezte: két gyermekkönyvtáros, két művelődésszervező, egy neveléstudományban és 65 Béres 2013. 40

Next