Deres Kornélia - Imre Zoltán - Mátravölgyi Dorottya - P. Müller Péter (szerk.): Színház és technológia - SziTu Színháztudományi Kiskönyvtár (Pécs, 2023)

(TECHNO)MÉDIUMOK ÉS MÓDSZERTAN - Kricsfalusi Beatrix: Üres terek, természetes testek. A színház láthatatlan technogenezise

Üres terek, természetes testek giainak nevezhető vonatkozásait,24 amelyek az előadóművésze­tek esetében olyan kulcsfontosságú mozzanatokat implikálnak, mint a test és technika viszonyára irányuló kérdés. Noha a tánc és a színjátszás esetében kézenfekvőnek tűnik a test mint „leg­természetesebb technikai tárgy és egyben technikai eszköz”25 Marcel Mauss­i koncepciója, a színházat alkotók, teoretikusok és nézők - amint azt Brook példáján már láthattuk - egyaránt hajlamosak olyan „biztonságos” térként definiálni, amely me­nedékül szolgál a „technikai korszak” embere számára. Gon­doljunk csak a színház meghatározásának olyan közkeletű to­poszaira, mint hogy az a „jelen” művészete volna, amely az „itt és most”-ban valamiféle autentikus, közvetlen testtapasztalatot kínál (és a létrejöttéhez nem is szükségeltetik más, csak egy „üres tér” meg egy emberi test a maga „természetességében”). A továbbiakban arra a kérdésre keresem a választ, hogy a szín­ház teoretizálásának olyan testhez kötődő, domináns elméleti konstrukciói, mint a „jelenlét” és a „megtestesülés” milyen tech­nikai implikációkat hordoznak, és milyen szerepük van a szín­ház technogenezisének láthatatlanná tételében. Különös tekin­tettel az utóbbira, amely az elmúlt évtizedekben egyszersmind a technika nem eszközszerű elgondolásán alapuló mediális kultú­ratudományok központi gondolatalakzatává is vált. Ahogy Peter Brook emblematikus színházmeghatározásá­ból nem derül ki semmi közelebbi sem arról a „valakiről”, aki keresztülmegy az üres téren, sem arról a „valaki más”-ról, 24 Vö. Martin Heidegger, „Kérdés a technika nyomán”, in A későújkor jó­zansága, szerk. Tillmann József Attila, ford. Geréby György, 2. köt., 111-133 (Budapest: Göncöl Kiadó, 2004), 111-112. 25 Marcel Mauss, „A test technikái”, in Marcel Mauss, Szociológia és antro­pológia, ford. Saly Noémi és Vargyas Gábor, 425-448 (Budapest: Osiris Kiadó, 2004), 432. 89

Next