Rosner Krisztina - Pandur Petra: Hamlet felnevet. Írások a hatvan éves P. Müller Péter tiszteletére (Pécs, 2016)

II. FELVONÁS - Bókay Antal: Sors-záró színterek - öngyilkosság poétikák (József Attila Juhász Gyuláról és önmagáról)

Bókay Antal Sors-záró színterek - öngyilkosság poétikák (József Attila Juhász Gyuláról és önmagáról) .. .hallgatom a híreket, miket mélyemből énszavam hoz. József Attila: Irgalom 1936. okt. 8. A mottóként idézett versrészlet pontosan összefoglalja a kései József Attila poéti­kai hitét, egyrészt befelé fordulását, másrészt azt, hogy ez a megváltozott irányú figyelem „énszavak”-ra, az ént megjelenítő tárgyi-nyelvi elemekre irányul. Az én­szó zseniális találmány, jóval később a pszichoanalízis majd szelf-tárgynak fogja ezt nevezni. Egy tárgyiasult, megnevezhetővé, elemezhetővé vált én-tartalom­ról, nem fantáziáról, nem élményről, hanem egy belső, önalkotó konstrukció­ról, az identitás építőkockájáról van szó. Ilyen én-szó volt József Attila számára az öngyilkosság. 1937 tavaszán Juhász Gyula halála kifejezetten alkalmas volt ennek az énszónak a megfogalmazására. Poétikai bevezetőként: József Attila költészete két jelentős poétikai beszéd­módot adott a magyar költészetnek. Mottóm hátterével úgy is fogalmazhatnék, hogy létrehozott egy tárgy-szó költészetet, aztán valamikor 1934 után egy új én­szó költészetet is. Tárgyszó költészetének csúcsteljesítményei a harmincas évek első harmadában született hosszú versek, a Téli éjszaka, az Elégia vagy éppen a Külvárosi éj. Ez a költészeti modell, mely Európában és Amerikában valamikor a húszas évek elején felváltja a korábbi szecessziós-szimbolikus poétikát. A tár­­gyias költészet az élményt az objektum korrelátumának tekintette, személyte­lenséget vallott, úgy gondolta, hogy egy tárgyi egyenértékesben, a világ felállása logikájában a szubjektum is megtalálható, a belső és külső rend egyetlen nagy tiszta beszédű törvény formájában verselhető meg. 1934 körül, egy minden szempontból válságos időben, egészen pontosan az Eszmélet VII. szakaszában közli a költő azt a felismerését, hogy a tiszta be-189

Next