Kelecsényi László: Klasszikus, kultikus, korfestő. Magyar hangosfilm kalauz 1931-től napjainkig (Pécs, 2014)

Utószezon

Utószezon 1967 ■ Fábri Zoltán rendezői pályafutása végén bevallotta, hogy összes filmje közül ezt szereti a legjobban. Talán az Utószezon mostoha sorsa miatt nyi­latkozott így. A Rónay György regényéből készült műnek ugyanis itthon és külföldön is - más-más okok miatt - nem volt egyértelműen jó visszhangja. A téma- és a színészválasztás okozott bonyodalmakat. A történet dürren­­matti ihletését vetették a szemére - nem is Rónaynak, inkább Fábrinak. Az 1967-es velencei fesztiválon pedig, ahol még kisebb díjakat is adtak a film­nek, a főszerepet alakító Páger Antal politikai múltja (1944-es viselkedése) miatt háborogtak egyesek. (Például Susan Sontag amerikai zsűritag.) Akármint is volt, az Utószezon kegyetlen és felelősségteljes szembené­zés azokkal a történelmi időkkel, amikor magukat európainak tartó em­berek egy jelentős csoportja az emberiség egy másik, származása, vallása és világnézete alapján bűnösnek kinevezett csoportját üldözte, gyűjtötte haláltáborokba, és küldte kíméletlen eszközökkel a halálba. A történet tré­faként indul, aztán hamarosan kegyetlen játék válik belőle. Négy unatkozó nyugdíjas elhatározza, hogy megvicceli jelen nem lévő ötödik társukat. Ki­találják, hogy beidéztetik őt a kapitányságra egy bizonyos ügyben, amely sok év után lelepleződött. Csakhogy a beidézettnek a valóságban is van „ügye”. A háború óta nem tud szabadulni attól, hogy egy általa kiejtett szó miatt vitték zsidó származású munkaadóját és feleségét koncentrációs táborba, a biztos pusztulásba. Rónay György regényének a magyarországi deportálásokat is irányí­tó Adolf Eichmann 1961-es izraeli pere és kivégzése szolgáltatta kiindu­lópontját. Fábri Zoltán rendező a mindenkire kiszabott egyéni felelősség drámáját látta meg az irodalmi anyagban. Hősei olyan korban éltek, amikor egyetlen szócska mások halálát okozhatta. A főszereplő Páger Antal - po­litikai múltjától függetlenül - őszinte átéléssel formálta meg a lelkiisme­retétől gyötört idős ember szerepét. Akármit is tett, vagy nem tett a nyilas érában, joggal kapta meg egy olasz filmszaklap elismerését alakításáért. ■ 107

Next