Murányi Gábor: Szövedékek. 50 év, 50 írás József Attiláról (Pécs, 2022)

Magyarország messzire van. Hobo József Attila-estje

Magyarország messzire van Légy ostoba! - ez a Hobo-est címe, s nem hangzik el az ellobbant nyárt idéző téli Szép embertelenség figyelmeztéseként, sem az, hogy Légy fegyelmezett! Hobo József Attila korai és legkésőbbi verseiből válogatott, ezekből alkotott, pontosabban: mutatott fel elszakíthatatlan egységet, bizonyítva azt is, amit Hobo egy József Attilát mélyen érző költőnek, Rakovszky Zsuzsának mondott el a Beszélőben megjelent beszélgetésben, hogy a vers - s persze a költői élet­mű - elképesztően sok rétegből áll. „Ha az ember csak azért olvassa, hogy gyönyörködjék benne, nem érti meg olyan mélyen, mint amikor megpróbálja mások számára is közvetíteni” - fedezi fel az „örök” igazságot Hobo, ám köz­vetítői szerepe ezért, éppen ezért megy felfedezésszámba. Ezért lesz élmény, ezért lett emlékezetes színházi produkció ez az októberi bemutató. Az én akarásom nem bolondság /Hanem tövigkalászos táblája a tibetnetek/ Még csak csírázó búzaszemeknek - fogalmazza meg József Attila 1923-ban, a Tanításokon, amely költemény a hangját kereső, az egész népet tanítani akaró hivatástudattal hivatott ember verse. Alig több mint évtizeddel később a krisz­tusi korba lépő költő, egykori tanítását megfogadva - Ó, jaj azoknak, akik­­ nem másszák meg a magasságokat, s persze tudva, hogy a mélybe, a pokolra is kell menni - már csak az élet fájdalmáról tudja sikongni, mint az ártatlanok, de inkább már csak tátogni, mint a néma halak, hogy nagyon fáj. De ez a vers, a Nagyon fáj sem szerepel Hobo mostani repertoárjában, és mégis: az „ismeretlen”, az alig-alig idézett, talán nehezen előadható versek az­által is új értelmet kapnak, hogy elhangzatlanul odaidézik a „nagy verseket”. Hobo-estről szólunk, a színpadot Hobo „tölti ki”, mégis, ha nem tudnánk az előzetes nyilatkozatokból, akkor is nyilvánvaló lenne, hogy csapatmunka, kö­zös meditáció jelenik meg a Katona színpadán. Antal Csaba forgó, homályosan tükröződő, törékeny üvegtáblái a könnyen cserepekre hulló világra emlékez­tetnek, Jordán Tamás beszélgető-rendezése vélhetően a színpadi profizmus jelenlétét erősíti. És a színre időnként kilépő, zongorához ülő Márta István versmegzenésítései - óvatosan használom e szót, hiszen a zeneszerző ugyan­csak Rakovszky Zsuzsának nyilatkozva mondta el, hogy mennyire gyűlöli ezt a megfogalmazást - olyan többletet adtak, éppen merész szokatlanságukkal és többstílusúságukkal, amelyre nem tudok jelzőt találni. Zenei emlékeztetők is felcsendültek, főhajtást véltem hallani például Cseh Tamás vagy Baksa Soós Já­nos előtt, de egy motívum erejéig megszólal a Hegedűs a háztetőn dallama, meg egy Fellini-film trombitaszólójának részlete is. „Fura monooperaszerűség” - 87

Next