Murányi Gábor: Szövedékek. 50 év, 50 írás József Attiláról (Pécs, 2022)

Berzenkedés. Az istenes versek

Berzenkedés Az istenes versek ^Napok óta valamifajta furcsa berzenkedés motoszkál bennem, melynek sza­vakba döntése azonban gondot okoz. Fogadjfiadnak címmel adta ki a Szent Ist­ván Társulat Kelényi István szerkesztésében József Attila istenes verseit. Hogy miért a berzenkedés? Talán azért, mert a kötet mintegy félszáz versét olvasva, forgatva, s valamelyest ismerve a költő életművét, azt érzem, valami hamisat tartok a kezemben, a költőt nagyon áttételesen parafrazeálva, a kötet valódisá­ga mellől hiányzik az összeállítás igaza. De aztán meg is riadok a szótól: mi az, hogy hamis? Hiszen József Atti­lának valóban vannak „istenes” versei, s köztük igen meghatározóak is. Jeles és kevésbé jeles irodalomtörténeti tanulmányok sora is foglalkozott az életmű ezen vonulatával. Szabolcsi Miklós József Attila-monográfiájában (Érik a fény y 1977) például a „népi hang továbbfejlesztésének példáit” látja a költő korai is­tenes verseiben. Sík Sándor, kinek 1969-es eszmefuttatását a most megjelent kötet mintegy utószóként közli, József Attila istenélményét Adyéval rokonít­­ja, megjegyezve, hogy József Attila verseiben „sokkal »foghatóbb« Isten jele­nik meg”. A nagyszerű József Attila-tanulmányokat közreadó költőtárs, Beney Zsuzsa egy 1977-es írásában (amelyre viszont az előszó szerzője, Kelényi Ist­ván csupán csak utal) József Attila két késői versének istenképéről elmélkedve az életmű egészét vizsgálva mondja a két kiválasztott versről (Bukj föl az árból és a Nem emel föl című költeményekről), hogy azok „Istenhez, de nem Istenről szólnak, s annyit már első közelítéskor is megérzünk, hogy nem Isten létének bizonyossága, hanem Isten létének vágya teremtette őket”. De nem folytatom az idézést. Nem csak azért, mert elegendőnek tartom az elhangzottakat arra, hogy az ellentmondásokat jelezzem, inkább azért, mert úgy gondolom, hogy témámtól, berzenkedésemtől igen messzire vinne, ha e 89

Next