P. Müller Péter: Színház önmagán kívül. Színházi tanulmányok - SziTu Színháztudományi Kiskönyvtár (Pécs, 2021)

II. SHAKESPEARE A SZÍNHÁZON BELÜL ÉS KÍVÜL. SZÍNREVITEL, SZERZŐSÉG, IRODALOM - Shakespeare irodalmi szerzővé válása és szerzőségének elvitatása

164 II. Shakespeare a színházon belül és kívül az egyes versek keletkezésének időrendje szerint. Hasonló elvet követ Radnóti Miklós Összes Verseinek szerkezete. Van ilyen elv­re épülő kiadása Balassi Bálint Összes Verseinek is (szerk. Hor­váth Iván, 1976), és a hazai Shakespeare Összes Művei című kötet (Magyar Helikon, 1992/2005) is követi a tematikus rendet. Ugyanakkor – mint említettem – Edmond Malone 1790-ben (vélt) időrendbe sorolva adta ki Shakespeare összes művét. De – ismét magyar példákra váltva – ugyanezt a gyakorlatot tapasz­taljuk József Attila Összes Versei esetében, mely a költő által összeállított kötetek rendje helyett a kronológiát teszi rendező elvvé. Ugyanez a helyzet Petőfi Sándor Összes Költeményei kap­csán is. A Balassi Bálint Összes Művei (szerk. Eckhardt Sándor 1951–1 955) ugyancsak az időrendet követve került összeállításra. Nincs itt elengedő hely e két elv érvényesítése nyomán létrejövő kötetszerkesztési különbségek részletes tárgyalására, de talán a puszta említésből is nyilvánvaló, hogy amennyiben egy alkotó maga komponálja meg művei rendjét (például ciklus, kötet szint­jén), akkor nehezen érthető, hogy miért kell azt az esetleges szem­pontot előtérbe állítani, hogy egy szöveg éppen mikor készült el. A drámák esetében különösen problematikus a keletkezés idejé­nek előtérbe állítása, mert itt egymással esetenként aszinkronban lévő időpontok fordulnak elő, és amennyiben az elrendezés – leg­alább a sorrend tekintetében – egyetlen kiemelt elvet igyekszik érvényesíteni, akkor döntést kell hozni arról, hogy mi számít a keletkezés idejének: a megírás időpontja, az első színpadi bemu­tató időpontja, avagy az első publikálás időpontja. Ez a három igen gyakran eltér egymástól, s az eltérés több éves vagy akár évtizedes is lehet (még ha nem is Shakespeare esetében). Az időrend előtérbe állítása mellett Malone sokkal nyilvánva­lóbb és direktebb intervenciókat is végrehajtott a drámák szöve­gében. Már idéztem az előző írásban is, hogy az 1790-es Shakes­peare-összes kiadás előszavában kijelentette, hogy „az a néhány

Next