P. Müller Péter: Színház önmagán kívül. Színházi tanulmányok - SziTu Színháztudományi Kiskönyvtár (Pécs, 2021)

IV. SZÍNHÁZRÓL KÖNYVEKBEN - Dramaturgia a globális gyakorlatban (Trencsényi Katalin: Dramaturgy in the Making)

291 Dramaturgia a globális gyakorlatban Toneelgroep Színház által színre vitt Római tragédiák (rendező: Ivo van Hove), és a 2008-ban Budapesten, a József Attila Szín­házban előadott Az öreg hölgy látogatása (rendező: Zsótér Sándor) dramaturgiai munkálatait egy 34 könyvoldalon elemző esetta­nulmányban ismerteti. Mindkét produkció kiindulópontja bi­zonyos értelemben hagyományos: kanonizált művek, szövegér­telmezésből kiinduló dramaturgi munka, az előadás koncepció­­jának kidolgozása, amely a mise en scène -ben ölt testet. A fejezet bemutatja azt a folyamatot, annak szakaszait, amelyben a dra­maturgiai munka zajlik. A Római tragédiák esetében az alapötlet három Shakespeare-dráma (Coriolanus, Julius Caesar, Antonius és Kleopátra) összekapcsolása és egyetlen előadásba történő integrá ­lása volt, melyhez a dramaturg (Van den Eynde) számára a szem­léleti kiindulópontot Heller Ágnes Kizökkent idő. Shakespeare, a tör ­ténelemfilozófus című művének angol nyelvű kiadása szolgáltatta. A munka első szakaszában a rendező és a dramaturg (a ma­gyar példában Zsótér Sándor és Ungár Júlia) kidolgozták az előadás koncepcióját, melynek során tekintetbe vették a társu­lat adottságait, például a nagy létszámú fiatal színészt, akikre a gülleniek szerepét osztották, s akik Dürrenmatt darabjában csak tömegként, elnagyoltan jelennek meg. A második szakasz a ren­dezői szövegváltozat kialakítása volt (mindkét esetben), megte­remtve a szöveg fókuszát, ami tartalmilag és koncepcionálisan is szervezi majd az előadást. A szövegen a próbafolyamat ta­pasztalatai változtatásokat indukálnak. A próbákon részt vevő dramaturg a textúra finomítását is végzi ebben a szakaszban. A harmadik fázisban, amely már a próbafolyamat második felé­ben bontakozik ki, a budapesti munka válságba jutott, a két fő­szerepet játszó színész visszaadta a szerepét. Ill helyére Zsótér a társulatból kért fel egy másik színészt, Claire szerepére viszont a társulatban nem volt alkalmas jelölt. Ekkor a rendező szokat­lan lépésre szánta el magát, egy prózai előadói tapasztalatokkal

Next