Balassa Zsófia - Görcsi Péter - Pandur Petra - P. Müller Péter - Rosner Krisztina: Rendezett tér. Be-, át-, szét-, megrendezett terek a színházban és a drámában - SziTu Színháztudományi Kiskönyvtár (Pécs, 2015)
A SZÍNHÁZI NEVELÉS TEREI - Varga Luca: Az ifjúsági színdarabok térkoncepciói (1966-1977)
Varga Luca ges megvalósulását: a nézők immár nem csupán kívülről figyelik az előadást, hanem belülről. A happening montázstechnikája megszünteti a néző egységes és egyetlen megfigyelői pontját, célul tűzi ki a színpadi eseménybe való teljes bevonódását, végső soron a néző mint külső szemlélő pozíciójának megszüntetését.9 Az 1970-es évek nemzetközi tagságú professzionális kísérleti színházának, az Odin Teatretnek alapítója, Eugenio Barba a space-river, vagyis tér-folyó fogalmat használja az On Directing and Dramaturgy című munkájában. A térben két egymással szemben elhelyezett pádon, folyóparton ül a közönség. S a két pad között kialakult színházi játéktér „térfolyójában" folyik maga az előadás, lehetőséget adva arra, hogy a nézők a színészeket és egymást is lássák.10 11 A magyar ifjúsági színdarabok esetében, vizsgált példáinkban nem gondolhatunk direkt átvételekre, ám nem kizárt, hogy a nemzetközi színházi találkozók, vagy a külföldi tanulmányutak révén a magyar alkotók is átvettek elemeket a nyugati ifjúsági színházi térhasználatból. Színpadi és narratív tér viszonya A vizsgált előadások cselekménye több helyszínen játszódik, köztük több - mint a Húszévesek, illetve a Harmincéves vagyok - nem lineáris időrendet követ. Ezt a komplexitást az üres, erősen stilizált, tágterű színpadtípus - a vígszínházi előadások esetében a ferde színpad - törekszik megjeleníteni. A Húszévesek előadásának Wegenast Róbert11 tervei alapján létrejött színpadi terét szabálytalanként és antikonvencionálisként jellemezte kritikájában Geszti 9 Marco De Marinis, II nuovo teatro 1947-1970, Milano, Bompiani, 1995, 53. 10 Eugenio Barba, On directing and dramaturgy. Burning the house, London - New York, Routledge, 2010,46. 11 Színházi díszlettervezői pályáját a Magyar Néphadsereg Színházában (ma Vígszínház) kezdte, majd a Kaposvári Csiky Gergely Színház, az Egri Gárdonyi Géza Színház, Miskolci Nemzeti Színház, a budapesti József Attila Színház díszlettervezője, közben több fővárosi színháznál vendégként dolgozott. 1973-tól a Magyar Televízió vezető látványtervezője volt 1990-ig. http://www.wegenast.hu/w-nevjegy. html (letöltés: 2015. március 31.) 224