Csontos János: Nyitott műhely I. 100 interjú a mai magyar irodalomból (Budapest, 2014)

Karátson Gábor: Átsétálni a megértés kapuján

NYITOTT MŰHELY szak magamnak valamit. Megtaláltam a Tao te kingnek az Ágner Lajos-féle fordítását, és azt kértem. Amíg Misó bácsi fizetett a pultnál, tovább böngésztem a könyveket, és megláttam Konfucius beszélgetéseit Hamvas Béla átülte­tésében. Nagyon felkeltette az érdeklődésemet ez a könyv, és szóltam, hogy inkább ezt kér­ném. Misó bácsi felnevetett, és megvette mind a kettőt. Mindjárt elkezdtem olvasni őket és magukkal ragadtak. Most már tudom, hogy az Ágner-fordítás nem teljesen jó, mégis olyan lágy és kedves, kicsit olyan, mint egy csiszolt kavics, s nekem ma is jobban tetszik, mint a Weöres Sándor-féle kiglancolt fordítás. Na­gyon tisztelem Weörest, de ezt a fordítását nem szeretem. Ezek között a könyvek között érez­tem jól magam. Ahogy a Micimackó ban mond­ják: a tigrisek ezt szeretik. Hamar elkezdtem foglalkozni a keleti bölcselettel, jártam Baktay Ervinhez, s így már egész kiskoromban hurcol­tam haza az UpanisádoksA és mindenféle ha­sonló könyveket, angol-szanszkrit kétnyelvű kiadásokat. Még a szanszkrit betűket is kimá­soltam, mert nekem nagyon tetszettek. Én re­formátus volnék amúgy. Három évig jártam is­kolába a ciszterciekhez mint más vallású, majd a Lónyayba, de aztán azt is kilőtték alólam. Vé­gül a József Attilában végeztem. A katolikus iskolában is kellett járni misére, később refor­mátusként konfirmálnom kellett volna. De szá­momra teljesen érthetetlen volt az egész keresz­tény tanítás. Ugyanakkor igyekeztem komolyan venni, nem voltam cinikus. Rettegtem attól, hogy konfirmálnom kell. Mégis, a Jóisten meg­segített, mert átmásztam egy kerítésen játék közben, de az kidőlt, s engem teljesen felnyár­salt. Ezért két hétig feküdnöm kellett, s a kon­firmálás nélkülem lezajlott. A Lónyayban az osztályfőnököm Karácsony Sándor híve volt (aki nekem nem rokonom), s a bibliaórái elég nagy hatással voltak rám. Elkezdtem nagyon óvatosan érdeklődni. Nem ment könnyen, mert nekem János evangéliuma tetszett, de az is­kolában inkább a szinoptikusokat tartották fontosabbaknak, azok pedig nekem nem tet­szettek. Azóta nagyon megváltozott erről a vé­leményem, de ez így volt akkor. Az egészből egy kukkot sem értettem, főleg azt nem, miért magyaráznak oly sokat a bűneimről, mert nem éreztem, hogy nekem bármilyen bűneim vol­nának. Másfelől a metafizikai kérdések iránt nagyon fogékony voltam, így a keleti tanítá­sokban is a szenvedés, a halál érdekelt. Szerin­tem nagyon rosszul adták elő nekünk az isko­lában a keresztény tanítást. Azt sem értettem, ők komolyan veszik-e; mert ha igen, akkor ren­geteg kérdést kellene feltenniük. Például hogy az eredendő bűn hogyan öröklődik? Van-e lé­lek, s ha igen, akkor az honnan jön? Miként le­hetséges, hogy Jézus Krisztus áldozata folytán én megmenekülhetek? Ez egy mágikus hatás? Ahogy Northrop Frye írja: ezek metaforák, de attól még lehetnek valóságok, mert a valóság metaforikus természetű - de ezt sose mondták nekem. Helyette mindig azt hallottam: „Fo­gadd el!” De mit, hogyan? Közben a keleti filo­zófia érthető volt a számomra. Ez persze lehet adottság is, s ráadásul nem tartalmaz olyasmit, amit el kellene hinni, mert ezek költemények, mint a Tao, ami bevilágít a lét mélységeibe. Bizonyos létélményeimről, amelyek elsöprő in­­tenzitásúak voltak, úgy éreztem, hogy a ke­resztény tanítás nem beszél, s nem is lehetett elmondani a tapasztalatomat. Talán tizennégy éves lehettem, amikor megszűntem létezni. Hir­telen azt tapasztaltam, hogy nem vagyok, ha­nem csak az van, amit látok. Ez olyasvalaki számára, aki fest, nem annyira abszurd él­mény, de számomra nagyon negatív volt és bor­zalmas. Olyan volt, mint egy tükörvilág, és ez a híres Én eltűnt: egyszerűen nem tapasztal­tam ezt a szubjektumot. Nem filozófiai megfon­tolás ez, hanem hirtelen ráébredés egy iszonya­tos hiányra, amitől kővé dermedtem. A halál engem mindig nagyon érdekelt, hiszen édes­anyám, akit nagyon szerettem, meghalt. Fog­lalkoztatott az is, hogy milyen a halál: mi lesz velünk, ha meghalunk? Ez az élmény azért volt kínos, mert nemcsak azt láttam: ha majd meghalok, esetleg nem is fogok létezni; hanem azt, hogy már most sem létezem. Erről senki­vel sem tudtam beszélgetni, mert féltem, hogy 470

Next