Banner Zoltán: Kádár Tibor (Marosvásárhely, 2021)

Az Idő formanyelvén

az erdélyi magyarság példaképeitől, a nemzet jeles építőitől leste a sugallatot a túlélés módjaira. Mert a kerek évfordulók ünnepiessége kétségtelenül szere­pet játszott ugyan abban, hogy például 1977-ben megfestette ő is Ady és Bartók átszellemített, befe­lé, Erdélybe néző tekintetét, de a többi arckép von­zásköréhez is ugyanazon az úton át jutott, amelyen saját szerepét, misszióját kereste a magyar nemzeti lét és kultúra őrzésében. Amikor személyesen kí­vánt találkozni magyarság-élményének örökségha­­gyóival, akkor és abban az időbeli sorrendben egé­szül ki a fennebb említett portrék arcképcsarnoka a Bolyai Farkas, Dózsa György, Petőfi Sándor, Körösi Csom­a Sándor, József Attila, Kájoni János, Szenczi Molnár Albert, Kossuth Lajos, Bethlen Gábor, Széchenyi István, Batthyány Lajos, Sziszi hol festőibb, hol dokumentárisabb felidézésével. És vajon csupán kamaszos capriccio, hogy Huszárik Zoltán és Latinovits Zoltán Sándrád)a­nak filmtechnikai tökéletességét olyba véve külön-külön megfesti a filmben szereplő valamennyi erdélyi szí­nésznő arcképét? Lehetséges-e a filmes veritéhez festőileg hozzátenni még valamit? És ki más vállalta volna, hogy 37+18 miniportré­ban örökítse meg a két világháború közötti kolozs­vári HITEL folyóirat és társaság tagjainak, valamint az örökös, Szász István Tas családjának a tablóját? És a 2000-es években sem tekintette felesleges­nek egy 2 X 1,8 m méretű pannóval új zarándok­­helyet teremteni a veszprémi Megyei Könyvtárban a tizenhárom aradi vértanú hősiességének, predella­­ként csatatéri panorámaképet helyezve a szabadság szentjeinek az oltárképe alá. Fiatalos, tükörbe néző kísérletei az évekkel las­san elmaradnak, mert ők az ő igazi önarcképének a modelljei, akikben világszemlélete és nemzeti tudata újabb igazolásra lel. Az erdélyi magyar művészet 1945-1990 közötti, második korszakának legjelentősebb művészettörté­neti eseménye az 1974-ben a hadi tábori körülmé­nyek között­­ elindított gyergyószárhegyi alkotótá­bor. A diktatúra és rendszerváltás egymásba fulladó, 1989-es évét leszámítva a műhely nyarai gyakorla­tilag folyamatosan idevonzották a közös munkára vágyókat, sőt, a fiatalok avantgárd tábora is létre­jött, majd a 90-es évek közepétől a „klasszikusok”, tehát a hajdani alapítók két magántábor, a Szász há­zaspár gyimesi és Hegedűs Ferenc-Szarvadi Lóránd bálványosi birtokán találkoznak a mai napig. Kádár Tibor életművének harmadik vonulata ennek a mozgalomnak az esztétikai és etikai talap­zatára épül. Jelen van 1974-ben a még romos feren­ces kolostor (Márton Áron püspöki jóváhagyásával) „újraszentelő” avatásakor, s a „csodatevő” tábor­szervező és -vezető Zöld Lajos mindkét emlékira­tában mind a konstruktív hangulatteremtés, mind a gyűjteménynek, illetve a szponzoroknak adományo­zott ajándékképek legszorgalmasabb mestereként méltatja Bardócz Lajossal együtt.­ Ezeket a tematikai vonulatokat természetesen csak az írásbeli-fogalmi áttekinthetőség kedvéért 21

Next