Banner Zoltán: Péterfy László (Marosvásárhely, 2014)

Péterfy László

ték a szerszámokat, a házat, az otthon tárgyait, egész életterüket. S hogy ebből a televényből kell/kellene meríte­nie a teremtő erővel megáldott alkotó embereknek — erre figyelmeztettek/kellene figyelmeztetniök a magvetőknek. Péterfy Magvetőjét - a magvetők idolumának is tekinthetjük. A marosvásárhelyi református kollégium alagsorá­ban Bandi Dezső irányításával működő agyagozó-fa­­ragó kör gyermekkori élményét követően a kolozsvári főiskolán még tudatosabbá vált benne a népi kultúra iránti elkötelezettség. Az ötvenes évek közepén, szin­te még az 1948-ban eredetileg Magyar Művészeti In­tézetként alapított intézmény szellemének az utórez­géseként Kós Károly, Debreczeni László és Jagamas János közösen (felváltva) tartott féléves népművészeti kurzusán mindenki azt és annyit szűrhetett le ebből pályája alapozásához, amire és amennyire alkatából, hivatástudatából származóan késztetést érzett. Amikor tehát megérkezik Budapestre, rögtön az első, bemutatkozó kiállítása (1966) után, de még az első térplasztikája (Ülő nő, 1968, Siófoki Szívkór­ház) előtt felkeresi a Népművészeti (majd Népmű­velési) Intézetben Bánszky Pált, a később Kecske­méten létrehozott naiv művészeti múzeum alapítóját és a szintén erdélyi származású festőt, néptáncost, a Lőrincréve énekeit, népszokásait terjesztő Karsai Zsigmondot, s felajánlja szolgálatait. Külsősként és természetszerűen elsősorban a fa­ragókörök vendégeként tájékozódik és szembesül az áldatlan állapotokkal. Kidolgoz egy oktatási mód­szert, s havonta egyszer elméleti és gyakorlati mű­helyvezetést vállal ott, ahová hívják. 1973-tól pedig az Ifjú Népművészek Stúdiójának tokaji nyári tábo­rában is tanít. A népi/amatőr tárgyalkotó művészkedésről al­kotott fogalmak és célkitűzések megváltozásában azonban a Vas megyei Velem hozta meg a döntő fordulatot. 1975-ben ugyanis, már mint a Népművelési In­tézet fafaragó tanfolyamának a vezetőjét, meghívják Szombathelyre a díszítő-művészeti szakkörök me­gyei kiállításának a zsűrizésére, s ő az anyag túlnyo­mó részét nem fogadja el. Némi sértődöttség után visszahívják: „hát akkor hogyan?” A következő évben aztán elkezdődik a velemi továbbképző épületben, a tokaji alkotótáborokban folytatódik s a Velemi Faragóba^ felépítésében telje­sedik ki az a folyamat, amelyben a három követel­mény — anyagszerűség, funkcionalitás, személyesség - hosszú időn át irányelvként határozza meg a Nép­­művészeti Egyesületek tevékenységét, amelyek, szin­tén az ő javaslatára s az ő munkaprogramjával ala­kulnak a Népművészeti Egyesületek Szövetségesévé 1982 júniusában. (A bélyeggyűjtők és a horgászok egyesülete után ez volt Magyarországon a harmadik civil szervezet a rendszerváltozás előtti időszakban.) Az igazi programbeszéd persze már az 1978- as szombathelyi népművészeti kiállításon elhang­zik. Ember és tárgy, társadalom és környezetalakí­tás művelődéstörténeti hátterére vetítve, s például József Attila, Bartók Béla, Veres Péter élteművének 32

Next