Fodor Ilona: Csillagokból kopjafa (Marosvásárhely, 2000)

Menczer Béla Párizsban

ház híres vendégére, Victor Hugóra, aki egy jó fél századdal előbb a még fiatal Madame illusztris vendége volt; a nagy francia poéta rajzainak gyűjteményét a Madame minden jól nevelt vendégének - így nekem is ­­méltányolnia kellett. De visszatérve az előbbi kérdéshez: Unamuno akkor sem volt vérbeli politikus, ha történetesen politizált. Ő irodalmár volt a politikában, és konzervatív volt mint történész. De egyénien volt konzer­vatív, egyénien keresztény-konzervatív és egyénien volt a szellemi balol­dal vezére Párizsban is. Egyénien és - az adott pillanatban - többnyire időszerűtlenül. Amikor például egy tiszteletére adott radikális és szocia­lista ünnepségen szóra emelkedett - francia barátai legnagyobb csodálko­zására a spanyol szellem igazi nagyjaiként Loyolát és Avilai Szent Te­rézt citálta. Minden szava oly időszerűtlen volt, mint könnyű öltözéke az angol télvíz idején. De senki nem tagadhatja, hogy sok „időszerűtlen” írása prózában és versben a spanyol szellem örök értéke. Ezzel, azt hiszem, eljutottunk A Láthatár hasábjain s a párizsi magyar emigránsok körében folyó - Nitti és könyve körüli - vitához is. Károlyi szerepét ebben a vitában természetesen ismerem. Ismerem Rubin László „polgári szocialista” álláspontját - párizsi együttléteink idejéből is. Amit nem ismerek és szeretnék megismerni: József Attila Párizsból nővérének küldött levelének tartalma. József Attilát Szász Zoltán Bolsevizmus, fasizmus, demokrácia című ­­Nitti könyvén elmélkedő - cikke késztette levélírásra. Szász Zoltán - s az általa kissé magyarított Nitti - szerint a bolsevizmus, fasizmus és demok­rácia három, egymást kizáró politika frontvonal; a „két véglettel" szem­ben az „egyetlen helyes irányvonal”: „az arany középút”: a polgári de­mokrácia. - József Attila említett levelében ezzel szemben azt állítja: csak két frontvonal létezik; választani csakis a bolsevizmus s a fasizmus között lehet; annál inkább, mert a polgári demokrácia - „ az imperialista kapita­lizmushoz képest ” — „ visszafejlődést jelent Wessely László, aki 1927-ben, Párizsban szintén találkozott József At­tilával, elmondta: a költőnek, akár a párizsi emigráció ifjú entellektüeljci­nek, a távoli jövőt tekintve igaza volt. „Jó” kapitalizmus — ahogyan a kérdést épp ebben az évben 1927-ben Károlyi is felvetette - nincs. „Es számunkra, ifjú kommunista diákok számára különösen nem létezett. Ugv véltük - folytatta Wessely -, hogy csak egyetlen »jó« van a társadalmi felépítésben, és az a kommunista és szocialista társadalom. József Attila, aki ekkor ismerkedett a tudományos marxizmus tanaival, kora marxista 322

Next