Káli Király István (szerk.): Világlátó világszélen. A 80 éves Gálfalvi György köszöntése (Marosvásárhely, 2022)

Cseke Péter: Kísérlet egy korszakváltó évtized átvilágítására (1963–1973)

érzett lelkiismeret-furdalást, mert „stiláris transzformá­ciókat” hajtott végre: „serdülőkori »agitátori hang«-ján szólt újra, szocialista »fűzfaverseit« átírta a szabad versek tömbjébe és így tovább.”12 Láng Gusztáv – aki 1953 táján Páskándi fellépése ide­jén vált egy virtuális nemzedék kritikusává – 1970-es arc­képvázlatában összetettebben látja a költő második alko­tói korszakának létfeltételeit. Méltányolja mindkét költői helyzetben a formakísérletező kedvet, de arra helyezi a hangsúlyt, hogy a börtönévek cezúrája megváltoztatta azok célirányát. „A proletkultos nézetek idején is szenvedélyes forma­kísérletező – írja Páskándi lírájának első kritikusa az Utunk­ban –, első kötetében, a Piros madárban (1957) össze­gyűjtött versei ezért mutatnak oly sokféle hatást, József Attila, Majakovszkij mellett a népdalt modernizáló népi­ekig, Ady expresszív szókötés­módjáig. Az ötvenes évek derekától e kezdeti fiatalos nonkonformizmus gondolattá higgad: a hit »piros madarához« változatlanul ragasz­kodva elutasítja e hit előregyártott érveit; a saját tapasz­talás, a szabad gondolat jegyében fogalmazza újra nemze­dékének optimizmusát: »Álomlátón mindent megtevők! / Krisztusi küldetésű korosztály, / ne hullajtsd le fejed! // Hajdani vak­ cselekvő, pisszt se tűrő, / forrongó agyvelő, / ifjúságom, próbálj álmodni még!« (Piros madár). Fejlődé­sének e szükségszerű irányát – mely egész nemzedékének sorsképlete is – átmeneti kényszerű hallgatás sem töri 12 Márkus Béla: Páskándi Géza „második születése”. Újrakezdés az Utunkban. In Páskándi Géza Emlékkonferencia, 2011. november 28. MMA, 2012. 19–34. 37

Next