Székely Mendel Melinda: Magyar színjátszás Amerikában (Marosvásárhely, 2013)

Kanadai magyar színházi élet

108 KANADAI MAGYAR SZÍNHÁZI ELET amíg folyamatos magyar színházi életről beszél­hetünk Kanadát tekintve. A Kanadába irányuló bevándorlás elsősorban 1956 után vált számotte­vő tényezővé. Az ottani színházi élet vizsgálata során bizo­nyos hasonlóságokat és különbségeket fedezhe­tünk fel az Egyesült Államok-beli magyar szín­házi élethez viszonyítva. Hasonló módon a mű­kedvelő, esetleges kezdeményezésekből kiindulva haladnak a törekvések az állandó intézmény ala­pításának irányába. A színház ünnepi funkciója itt is hasonló: a magyarság önazonosságát, az anya­nyelv megőrzését ápoló célok alapvetően meg­határozzák a próbálkozásokat. Itt is igen jelentős szerepe van a vendégfellépéseknek, az anyaor­szágból és más magyarlakta területekről sok jelen­tős művész érkezik vendégjátékokra Kanadába. A szervezés is hasonló nehézségekbe ütközik a nagy távolságok, a szétszórtság miatt. Az intézmények és az egyes produkciók fenntartásának, illetve lét­rehozásának fő nehézségei anyagi természetűek, a színházi munkából senki sem tud megélni. A különbségek egyrészt abból adódnak, hogy a ka­nadai színházi élet és filmgyártás mögött nincs Broadway, illetve Hollywood, nincsenek tehát el­szívó hatású lehetőségek. A magyarság jórészt az angol nyelvű területen összpontosul, ezért moz­gósítása részben egyszerűbb, az esetek tanulsá­ga szerint szinte személyes jellegű lehet. A főleg 1956 után kivándorlók túlnyomó arányának kö­vetkezményeként a műsorokban nemcsak magyar dramaturgiai mű és műfaj található, mindenkép­pen több, mint az Államok magyar színházi éle­tében (Noel Coward, Neil Simon, Bemard Slade, Shaw, John Murell, Dario Nicodemi, Arthur Miller, a Mj Fair Fady című musical stb.). Ez a nyitottabb jelleg például a torontói multikulturális fesztivál megszervezésében is megnyilvánul. A kanadai állam kultúrpolitikájában fontosabb sze­repet játszik a betelepedett közösségek művelő­dési életének, művészi törekvéseinek felkarolása. Ezt természetesen a népességi viszonyok is in­dokolják. Kanadának jelenleg 31 241 000 lako­sa van, ebből 315 000 magyar (az Ethnocultural Portrait of Canada Highlight Tables 2006 Census adatai szerint, hozzáférhetőség 2008. június 30.). Ezenkívül közel 11 millió lakos nem kanadai, brit vagy francia, hanem valamilyen bevándorolt né­pességhez tartozik. Tehát a globális számarányok tekintetében a kisebb létszámú kanadai magyar­ság részarányát tekintve jelentősebb tényező az ország lakosságának összetételében. Ez is magya­rázza, hogy a Torontói Művész Színházat három évtizeden át lehetett sikeresen működtetni. A ho­rizontális szétszórtság is kevésébé jelentős: a szín­házi próbálkozások lényegében Torontóban össz­pontosultak, nincsenek közöttük kontinensnyi tá­volságok. Mindezen tényezők figyelembevételével kell közelítenünk a kanadai magyar színházi élet jelenségeinek vizsgálatához. Kertész Sándor Művész Színháza Az ötvenhatos menekültáradattal hagyta el az országot családjával együtt az 1911-ben, Debrecenben született Kertész Sándor színész és rendező, a fővárosi József Attila Színház ak­kori főrendezője. Pályáját 1929-ben kezdte Sopronban. Innen a fővárosba kerül, 1938-ban a Royal Színházban játszik. Kertész remek szí­nész és megszállott színházi ember volt, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy még a háború ideje alatt, hadifogolyként is színházat szervezett. A második világháborúban meglelte­­tősen szerencsétlenül alakul a sorsa: egyrészt ma­gyar állampolgársága, másrészt zsidó származása miatt többféle fogságba is esett, munkaszolgála-O O 5 o tos is volt. Még a legszörnyűbb körülmények kö­zött is megpróbálkozott színjátszócsoport szer­vezésével, ,, A legnagyobb eredményt ezen a té­ren Focgnni-ban érte el, ahol megalakíthatta és ott tartózkodásuk idején működtethette is a híres Eocjani-i Hadifogoly Színházat. A háború után visszatért hazájába, és 1946— 48 között a Debreceni Csokonai Színház, majd a Miskolci Nemzeti Színház, utána a pécsi szín­ház tagja. Táncoskomikus és drámai szerepe­ket egyaránt alakít, és.rendezőként is működik. 1948—51 között a fővárosi Vígszínház főrende­zője, 1952—56 között a József Attila Színház fő­rendezője volt, míg a forradalom bukása után

Next