Nagy Miklós Kund: Gyarmathy János (Marosvásárhely, 2010)

Szemelvények Gyarmathy Jánosról szóló írásokból

lis szellem megnyilatkozása ez, akinek csodálatosan tiszta érzelmi kisugárzása életművében is megmutat­kozik. Munkásságától idegen bármily görcsös, me­rev erőltetettség vagy melléfogás. Alkotóművésze­tének sajátosságát a formai megoldások eredetisége, a formák térbeli konfigurációjának szuggesztivitása határozza meg és az a képessége, hogy a mesterség szerves törvényszerűségeihez igazodva tudja életre kelteni az anyagot. Az élet kimeríthetetlen kaleidosz­kópját a maga jóság- és rosszaságadagjával teljesíti ki, és figyelemre méltó egyensúlyérzékkel, lényegre törve sikerül elkerülnie az anekdotizmus csapdáját. Határozottan, jól ráérezve, gyakran expresszionista szemlélettel áldozza fel a részleteket, leegyszerűsített struktúrákat helyezve a térbe, fontos kifejező erőt tulajdonítva a gesztusoknak, utalásoknak, lelki té­nyezőknek. Ötletes az a többször alkalmazott eljá­rása, amellyel az ihlető motívum a fényesre csiszolt fémfelületen titkokkal telítődve tükröződik vissza. Akárcsak a középkori bestiáriumokban, nála is je­lentős szerepet kap a különösség és a szarkazmus, er­kölcsi állásfoglalásra késztetve a szemlélőt az emberi hibákkal, rendellenességekkel szemben.” (Negoiţă Lăptoiu művészettörténész — Enciclope­dia artiştilor români contemporani, Bukarest, 2000) „Alkotások sorakoznak, ha bebocsátást nyersz, magukkal ragadnak, elfeledkezel a körülötted zajló, sodródó elidegenült világról. Mi ez a mágikus erő, hol rejlenek titkai, amitől átkapcsolsz egy más régi­óhoz? József Attila sorait idézik: »Az igazat mondd, ne csak a valódit.« És íme, megérkeztünk, belépünk az emberi igazságok rejtelmes, sokszínű bűvkörébe. Emberekkel, emberek közt él, átszűri azokat az érté­keket, amik mellett manapság már fennhéjázva elvo­nulunk, mondván: ez már idejét múlta. A tartalmi bravúr mögött, vizuálisan rávezet, hogy lelkeddel, kezeddel tapinthassad a felületi meg­fogalmazások, téri, formai részletek gazdagságát. Magadon érzed igazát, alkotói filozofikus üzenetét, egy tiszta világot tár eléd emberméretű alkotásaival, köztérre kívánod, hogy mindenkié legyenek hitük­kel, igazukkal.” (Márton Árpád festőművész — Műterem: Gyar­­mathy János, 2004) „Összevissza kóválygunk a teremben, Gyarmathy János ismerős szobrai előtt ténfergünk. Elűzhetetlen az érzés, hogy irodalom- és olvasmányélményekből táplálkozik a művész inspirációja, szójátékot ültet a konkrétum hintaszékébe, mosoly és anekdota kö­zött billeg, s közben folyton kicsúszik a komolyság és nagyképűség veszedelmei közül. Kedveli a barokk világát, hiszen Jóbot éppen ekkor űzik el fiai a ka­puk elől, a szerzetes és a léggömb utasa ugyanannak a rejtőzködő figurának az alakváltozásai, a művészet megszemélyesített manói, koboldjai vesznek körül. A mitológia, a Biblia mediterrán mítoszai között sétál­gatunk. Valahol van egy ember, aki maga a menóra, 29

Next