Nám Móréh M. Emese: Nyárádszentbenedek 700 éve (Marosvásárhely, 2010)

II. Fejezet. Falunk múltja

nyei szigorúak, de igazságosak voltak, egyaránt szolgálták az ország és a helyi közössé­gek érdekeit. A Székelyfödön az autonómia Mátyás 1468-as évi privilégiumával teljese­dett kijelezve ezzel is, hogy tudatában volt annak, hogy a székely had Erdély egyik fő katonai erejét jelentette az ő uralkodása idején is. Összegzésül: a Hunyadiak alatt Magyarország és ezzel együtt Erdély belső és külső helyzete megszilárdult, s lendületet vett a civilizáció és a kultúra fejlődése. Bár az ország védelme az adóbevételek jelentősebb részét felemésztette, jutott pénz az építkezésre és a királyi udvar nyugat-európai rangúra emelésére is. A megörökölt székely önigazgatást nemcsak hogy fenntartották, de törvényekkel meg is erősítették. Ezért a székely magyar­ság tudatába Hunyadi János és Mátyás alakja kitörölhetelenül beíródott. Az 1332-es pápai dézsmák regesztrumában a Nyárádszentbenedekre vonatkozó ada­tok után (közel 130 éves adatkieséssel) a civilizácó és a kultúra fejlődésének bizonyítéka gyanánt a Mátyás király korából.maradtak fennt a következő írásos dokumentumok. Az első 1460-ból, a második 1497-ből (közvetlen Mátyás halála után az őt a trónon követő II. Ulászló idejéből). E dokumentumok a kolozsmonostori konvent jegyzőkönyveinek peres ügyekben le­jegyzett okiratai, melyekben Zenthbenedek falunév és ott élő családok neve szerepel.12 Az 1460-ban keltezett jegyzőkönyv egy örökösödési ügyben említ egy Erdő nevű ne­mes családot: Erdevv János fia, László és annak fia, Tamás. Az 1497. október 13-án keltezett jegyzőkönyvben a kolozsmonostori konvent előtt egy székelyvásárhelyi Lőrinc nevű pap meggyilkolása ügyében vallatnak. Több szom­szédos közép- és alsó-nyárádmenti falu nevéről tesz említést, ezért azoknak a falvak­nak, amelyek az 1300-as években nem rendelkeztek önálló katolikus templommal, ez az írás jelenti az első hiteles dokumentumot. A jegyzőkönyv eredeti szövegének fordítása: „Zenthbenedek-i Marthon Péter és János (nobiles et agiles) Kyszelevvs (Kykellevv vm.) Wray, Pethe (Thorda vm.), Mehevs (Colos vm.) birtokbeli nemesi részeiket (portiones ... nobilitares), Zenthbenedek, Waya és Zenthmiclós (Maros szék) birtokbeli székely örök­ségeiket és lófőségüket (hereditates Siculicales, séd et primipilatum) ottani nemes és székely kúriáikkal (simul cum domibus etcuriis ipsorum tarn nobilitaribus, quam Siculi­­calibus propriis possessionibus in eisdem habitis), ingóságaikkal, vetéseikkel, lovaikkal, marháikkal együtt Wyngarth-i Kereb László gyulafehérvári (Alb Tr) püspöknek vallják és adják azért, mert Zenthgracia-i Boros János, Waya-i Gál, Achusfalvva-i Gyedevv Bene­dek, Zereyfalwa-i Veres Balázs, Nayarthevv-i [!] László, Zevverd-i Bálint, Zomoss-i Ban Máté és Mátyás, Folffalwa-i Janossy Damján, Waya-i Zykezd Máté és Pál, Zenthgracia-i Nagh Gergely és más familiárisaikkal együtt megölték Sekelvvazarhel mezőváros plébá­nosát: néhai Lőrincet, meggyalázták a templomot és a temetőt.”13 Ebből a jegyzőkönyvből nem derül fény a fenti papgyilkosság okára és körülménye­ire. Viszont két jelentős dolgot mégis elárul. Az egyik, hogy abban az időben a vagyon­vesztés és ezzel együtt a székely jogvesztés gyilkosság esetén mint törvényes eljárás mű­ködött. A másik tény, hogy az 1497-es évben Zenthbenedeken, ahogy a jegyzőkönyvben szerepelt akkor a falu neve, jelentős birtokkal és kúriával rendelkező székely nemesek is laktak. 64

Next