Pomogáts Béla: Öt költő. Irodalomtörténeti tanulmányok (Marosvásárhely, 2005)

Megbékélt lázadó. József Attiláról

volt.” Nem sokkal korábban, még a rendszerváltás napjaiban lát­tam egy budapesti kertvárosi utcában (ahol történetesen a szüleim laktak), hogy valakik a József Attila utca tábláját vastagon beken­ték fekete szurokkal, és eljutott hozzám annak híre is, hogy újpesti szobrát le akarták dönteni. Régen történtek ezek, talán nem is kel­lene beszélni róluk, és most, hogy a költő születésének centenáriu­ma elérkezett, remélhetőleg az egész magyarság, tehát a határokon túl élő magyarság is fel fog sorakozni emléke körül. Azt a kálváriát, amelyet József Attila emléke és öröksége bejárt (és ennek a kálváriának a része volt korábbi „kommunista költő­ként” történt megdicsőülése is!) mindazonáltal nehéz mellékesnek tekintetni. Igen, József Attilát mondották gyalázkodva fasisztának (Moszkvában, néhány esztendővel halála előtt), mondották magasz­talban kommunistának (egy egész korszakon keresztül, miután a személyét övező hivatalos gyanakvás már szertefoszlott 1956 után), aztán próbálták mondani — de most már elítélő módon — ugyan­csak kommunistának, hogy aztán éppen az utóbbi másfél évtized­ben előkerítsék azokat a különben korábban is ismerhető doku­mentumokat, amelyek szerint a fasizmusról és a kommunizmusról egyformán lesújtó véleménye volt. Ezek a dokumentumok koráb­ban persze egy jól zárt páncélszekrényben várták az idők jelét, amely meghozza feltámadásukat. József Attila szüntelenül meghalt és szüntelenül feltámadott, e világi Krisztusként, mondhatnám: „lázadó Krisztusként”, akivel mindig kénye-kedve szerint járt el a történelem, a hatalom és a politika. Pedig ennek a mindig megerőszakolt és megalázott szel­lemnek valódi és a földi létben is felismerhető transzcendenciája van — és ez költészete. József Attila sorsát ugyanis nem a minden­kori politikai kurzusok atavisztikus színjátékai, szellemi kanniba­lizmusa szabja meg, hanem az a költészet, amelyet küzdve a világgal és a szenvedéssel, költőként mindig diadalmasan létrehozott. Van persze ennek a költészetnek eszmei közéleti és politikai üzenete is. Figyelni mégis magára a költészetére kell mindenekelőtt: arra az értékvilágra, amelynek maga a költészet — a filozófus Johann Georg Harmann szerint: „az emberiség anyanyelve” — ad a hétköznapi 216

Next