Pomogáts Béla: Öt költő. Irodalomtörténeti tanulmányok (Marosvásárhely, 2005)

Megbékélt lázadó. József Attiláról

Ids jegyzetében a következőket állapította meg: „a katolikus szel­lem múltjával, kincseivel való átivódás”. Egy másik változat talán a „népi” vallásosság lelki forrásaiból eredt, azok a költők (például Juhász Gyula, Sík Sándor, Mécs László), akik ezt képviselték, a pa­raszti vallásosság, a keresztény ünnepkör hagyományos élményeit, az egyszerű emberek áhítatát szólaltatták meg. Egy harmadik vál­tozat az evangéliumi szellemiség követésében öltött alakot, ennek a változatnak a képviselői (például Babits Mihály, Sík Sándor, Rónay György, Weöres Sándor, Radnóti Miklós, Dsida Jenő) a vallásos érzés egy nagy hagyománya nyomán (a Kempis Tamás hí­res lelki útmutatójának címe szerint) „Krisztus követésére”, az „imi­­tatio Christi” eszméjére és módjára alapozták világképüket és ma­gatartásukat. Végül a vallásos költészet talán leginkább átszellemült változata maga az imádság, a közvetlen odafordulás Istenhez, a hozzá intézett könyörgés, midőn a lélek felemelkedik teremtőjéhez és átadja magát neki. Ez a költészet, amelynek ugyancsak vannak hiteles magyar példái (így Babits Mihály, Rónay György és Pi­linszky János lírájában) a transzcendens szemlélet magaslatára emel­kedik, és benső lényege szerint a misztikával érintkezik. József Attila vallásos költészete igazából mindegyik imént em­lített kategóriába besorolható, és mellettük besorolható még egy továbbiba, amelyet az istenhittel folytatott, az istenhitért folytatott belső küzdelem jelöl meg, és amelynek hasonlóképpen fontos ele­me az emésztő bűntudat, illetve a megtisztulás sóvárgó vágya. Az igen korai (1922 júniusából való) Fohászkodó ének az esztétikai istenélmény hagyományai szerint rajzol képet, szinte a parnasszista költészet eszközeivel, az istennel történő találkozás nagyszerű ér­zéséről: „A szívem ócska, istenes, remek / szelence s rajta nem fo­gott a rozsda. / Nyitott tenyéren nyújtom a magosba, / s a haj­nalbíbor ércén megremeg.” József Attila közismert „betlehemes” költeményei: a Betlehem és a Betlehemi királyok a „népi” hagyomány, a betlehemezés népszokásának idillikus vallásosságát idézik fel. Lássuk most csupán a pódiumon is gyakran felhangzó másodikat: „Irul-pirul Mária, Mária, / boldogságos kis mama. / Hulló könnye záporán át / alig látja Jézuskáját. / A sok pásztor mind muzsikál. / 238

Next