Pomogáts Béla: Öt költő. Irodalomtörténeti tanulmányok (Marosvásárhely, 2005)

Megbékélt lázadó. József Attiláról

József Attila istenhitét természetesen nem lehet a huszadik századi magyar költészet nagy hitvallóinak, így Babits Mihálynak, Sík Sándornak, Reményik Sándornak, Rónay Györgynek, Dsida Jenőnek vagy Pilinszky Jánosnak az istenhitével összehasonlítani, ámbár időnként nekik is meg kellett hitükért küzdeniük. Az a költő, aki gondolkodásának legáltalánosabb törvényei szerint min­dig is valamilyen kettős fénytörésben szemlélte és ítélte meg tapasz­talatait és felismeréseit, az Istennel való személyes viszonyában is egyféle kettős hajlamnak engedelmeskedett: igaz áhítatot kifejező verseiben is időnként feltetszett a lázadás vagy a kétely, és látszó­lag Isten-nélküli költeményeiben is valamiképpen benne rejlett a transzcendencia iránt érzett vágy, esetleg a transzcendens lét sejtel­me. Legnagyobb versei közül két olyan költeményre gondolok, amelyek különben szövegszerűen nem utalnak az istenélményre, az egyik az 1933-ban írott Óda, a másik az 1934-es dátumot viselő Eszmélet. Mint Beney Zsuzsa, aki József Attila istenélményéről és -hitéről a leginkább alapos és felismerésekben gazdag (imént emlí­tett) tanulmányt írta, mindkét nagyszerű és igen gyakran (nem­egyszer egymástól nagyon is eltérő módon) értelmezett költeményt tulajdonképpen az emberi lét végső titkaiba behatolni kívánó költő gondolkodásának a világában helyezi el. Beney Zsuzsa arra hívta fel a figyelmet, hogy az Oda „a világ természeti harmóniáját”, az Eszmélet pedig „az emberi világ ren­dezettségét” szeretné érzékeltetni. „Most, az Isten-kép majdani ki­alakulására gondolva — olvasom — mindössze az Óda nagy biológiai víziójában felismert harmóniára utalunk, s arra, hogy ez a harmó­nia mennyire általános érvényűén, képszerűségében milyen magasan az egyetlen test szervrendszere felett, az univerzum harmóniájának képeiben jelentkezik. Azt, hogy az Óda harmóniája, bármilyen tá­voli utalásként is, Istenre emlékeztet, részben annak köszönheti (...), hogy a költő, alighanem tudatosan, bibliai reminiszcenciákkal fokozta a vers 4. részének emelkedettségét: A nagy képet bevezető sorok — »S mint megnyílt értelembe az ige, / alászállhatok rejtel­meibe!...« minden bizonnyal János evangéliumának bevezetését idézi »és az Ige testté lett«. Mária-himnusznak, az Égi Rózsát idéző 241

Next