Pomogáts Béla: A szellem stratégiája (Marosvásárhely, 2007)

MAGYAROK EURÓPÁBAN - Értékek köztársasága

igen jeles és tehetséges mesterek is. Az érvényben maradt „nyu­­gatos" és „népi" hierarchia mellé viszont - elsősorban Lukács György elméleti és Révai József irodalompolitikai tevékenysége következtében - felzárkózott egy baloldali, „szocialistának" ne­vezett értékrend, amely nemcsak kiváló írók, mint József Attila, Nagy Lajos, Déry Tibor, Háy Gyula, Zelk Zoltán és mások, po­zitív újraértékelését hozta, hanem igen sok másod- és harmad­rangú toliforgatót, sőt nyilvántartott dilettánsokat és közönséges politikai törtetőket, moszkovita ügynököket is a hierarchiába emelt. Voltak ennek a hármas értékrendnek áldozatai is, példá­ul Kassák Lajos, akinek igazi nagyságát valójában egyik hierar­chia sem ismerte el. Az ötvenes években, akkor már Révai és irodalomrendőrei, felszámolták a „nyugatos" és „népi" értékrendet, és egy direkt politikai hierarchiát vezettek be, amelynek már sem a magyar irodalom baloldali hagyományaihoz, sem magához az irodalmi értékhez nem volt sok köze. József Attila és Nagy Lajos gyanús­sá vált, Déry, Háy, Zelk Zoltán, Vas István és Benjámin László szembekerült az irodalompolitikával, sőt 1956 után Déryt, Háyt és Zelket bebörtönözték, helyettük olyan álirodalmi álnagyságok tündököltek, mint Gergely Sándor, Gereblyés László, Madarász Emil, vagy éppenséggel a korábban titkosrendőri atrocitásokban szerepet vállaló Berkesi András, aki egy időben a rezsim legjob­ban fizetett írója volt. Ettől kezdve irodalmi életünkre hosszabb időn keresztül a diktatúra hamis értékrendjét erőltették rá, és a magyar irodalmi tudat, az irodalomtörténet-írás és az iroda­lomkritika története nem volt más, mint a hiteles értékek hely­reállításáért folytatott, hol nyíltabb, hol csendesebb, nemegyszer kudarcokkal járó küzdelem története. Ez a küzdelem természe­tesen annak a szélesebb körű szellemi harcnak a rendjéhez tar­tozott, amely az irodalom autonómiájáért folyt. Ez a csendes és szívós küzdelem igazából a nyolcvanas évek­ben érte el eredményeit, midőn a magyar irodalom - most első­sorban a huszadik századi magyar irodalom - hiteles értékrendje helyreállt. Ez az értékrend elsősorban irodalmi, vagyis esztéti-63

Next