Nicolae Balotă: Romániai magyar írók (1920-1980) (Marosvásárhely, 2007)

Méliusz József

gődtem s félelmes szorultságomban nem tudtam / magamra venni a Te nagy bajod!"), elégiái nem panaszt, hanem inkább felháborodást fejeznek ki. A gyilkosságoktól való elborzadása iszonyú jajkiáltást vált ki belőle: „itt / Európában / és vértől nem szennyezett két tenyerembe temetem / a század hazugsá­gainak látásától gyulladásos szemem / két kezembe temetem szégyentől lángoló szakállas öreg / arcomat - / és feljajdulok: / - JITGADAL". Nemcsak a bűnösöket, az emberiség nagy gonosz­tevőit vádolja, hanem azokat is, akik eltitkolták bűneiket, a vét­kesek cinkostársait, akik tanúságtétel helyett hallgattak. Kiáltá­sával a költő megtöri a bűnös csendet, hogy hallhatóvá váljék „a megtagadott lelkiismeret jajongása". Nagy halotti imát énekel a szenvedő, ártatlan áldozatok emlékére. Csodálatos rekviem és ugyanakkor az igazság himnusza. A lelkiismeret e nagyelégiáiban a költő eléri a régóta vágyott lírai méltóságot. Evekkel korábban így írt: „Nem, / oda / nem jutok fel, / hogy Whitman és József Attila / hűséges holdja le­hessek." A József Attila emlékének szentelt Elégia A.-ért című versében a próféta-költő pátosztól fűtött szava szól, a reformkor költőinek férfias hangja tág lélegzetű whitmani versnyelven csen­dül fel, melynek egyes hangsúlyai József Attila verseit idézik. De mindezek csak lehetséges közelítési pontok, jól elsajátított köl­tői tapasztalatok és nem reminiszcenciák. Méliusz lírai nyelve rendkívül bő sodrású, az érdes, durván faragott szakaszok olya­nok, mint valami ciklopszi építmény lépcsői. Példának okáért az Elégia A.-ért harmadik részének címe: Nem tudtam hogy az igazság a kétely kancatejével táplálkozik, az első sorok pedig így hangzanak: „Áldott a férfiú aki az Értelemben bízott és aki­nek háza / birodalma az Értelem vala." Méliusz ünnepélyesen szenvedélyes, a gondolkodás szenvedélye pedig maga után von­ja az átélést. Mértéktelen vehemenciája olthatatlan tudásvágyból fakad. Az elégia hőse, József Attila a tudás drámájának hőse­ként jelenik meg. Természetesen a vers nemcsak a megismerés, hanem az emberség kalandja is. Ahogy egyik korábbi versében írta: „csak az marad meg, ami egészen emberi". 197

Next