Banner Zoltán (szerk.): Szó, eszme, látvány (1920-2000) (Marosvásárhely, 2002)

Erdős I. Pál: Egy befejezetlen arckép

Babits Mihály utolsó portréja értelmes együttélés, egymást megbecsülés békéjét, s lehet-é parancsolóbb érv, le­­fegyverzőbb felmutatás egy szép, tiszta vagy aggódó női arcnál? Utunk, XLI. évf. 47. sz. 1986. nov. 21. Babits Mihály utolsó portréja* 1941 nyarán a bizonytalan béke melegét élveztem Budapesten, s nem is sejtettem jövőm későbbi sötét fordulatát. Akkor indultam el tulajdonképpen a pályán, s minden alkalmat kihasználtam, hogy hivatásomnak élhessek, éjjel-nappal portréztam, rajzol­tam és festettem; a megszállott dühével dolgoztam, mintha sejtettem volna, hogy az alkotás percei számomra meg vannak számlálva. Mondom, nyár volt, nyár utója, a hidak még nem is álmodtak szörnyű halálukról, pompás volt a város a nap tüzében. A Film-Színház-Irodalom redakciójában, ahol illusztrátorként dolgoztam, nagy munka folyt. Pár nappal azelőtt rajzoltam le Zilahy Lajost, még jól emlékeztem bohém fejére, amikor új megbízást kaptam: Babitsot, a beteg költó'fejedelmet kell a lap számára lerajzolnom. Ereztem, hogy kárminvörösre változik arcom a nagy megtiszteltetés hallatán. Fiúi tiszteletet éreztem az éló' költők legnagyobbika iránt, akit én Petó'fi, Ady, József Attila mértékével mértem. Babits a Vár alatt lakott, egyazon utcában Kosztolányi Dezsővel. Odalátszott a Vérmezó' krómzöldje, amely felett könnyű fellegek húztak el. Megilletó'dve nyomtam le a kilincset. A szobalány nyitott ajtót, aki már tudott érkezésemről, és bevezetett a lakásba. Babits felesége, Török Sophie nem volt otthon, s így a lány vezetett el a Mesterhez. Könyvekkel zsúfolt szobákon mentünk keresztül. Végül, a harmadik szo­bához érve, a tárt ajtón át, feltornyozott párnák között megpillantottam a költő szo­morú, fáradt, meggyötört, csonttá aszott fejét. Hallottam a szívem dobogását, épp hogy el tudtam motyogni, ki vagyok s honnan jöttem. A szemek, azok a hallgatag és mégis beszélő szemek megbabonáztak. Szénnel alárajzolt két hatalmas drágakő. Erőlködve megszólal, jelzi, hogy nem tud beszélni, de írásban válaszol, ha valami érdekel... Nyekergő, szomorú, artikulálatlan hangfosz­lány hagyja csak el a torkát. Leülök a kerevet szélére, és munkához látok. Ahogy néhány vonással megpróbá­lom rögzíteni az arc karakterét, érzem, kezem botorkál a rajzlapon. Lámpalázam van. * Értékes dokumentum került eló' Erdó's I. Pál régi munkái közül: Babits Mihály 1941-ben, nem sokkal halála eló'tt készült portréja, amelyet a költő' az aláírásával hitelesített. A Babits­­nál tett látogatás élményéről a művész 1945-ben Szatmáron a Népvédelem irodalmi estjén előadást olvasott fel. Alább közöljük az írott élménybeszámolót. 193

Next