Bán András: Horváth Péter - szabad szemmel (Budapest, 2021)

Szabad szemmel

Amikor elkezdték bontani a berlini falat, az az életem egyik nagy kalandja volt. Bejött Féner Tamás a fotórovatba, és azt mondta: ráérsz, Péter? Mondom, rá. Mert itt egy repülőjegy, pár óra múlva megy egy gép Berlinbe, bontják a falat, kell egy képriport meg címlap, aztán másnap gyere haza! Szett-táskába gépváz, objektív, tiszta zokni, tiszta gatya, szőlőcukor-tabletta, koffeintabletta­­ meg egy üveg whiskey, de csak laposüveg fért bele. Elmentem, fényképeztem, kábé huszonnégy órát töltöttem Berlinben, közben egyszer a követségen aludtam egy pár órát vala­mi vendégszobában, és fogalmam sem volt egyébként, hogy mi fog történni. Senki nem tudta Magyarországon, hogy mi fog történni. Tamástól hallottam meg, hogy bontják a falat, a Kossuth Rádió még nem mondta be. Előtte voltam az NDK-ban: Berlin szürke, unalmas, barátságtalan, amit akarsz. Nem ismertem rá a városra meg az emberekre: felemelt fejjel mászkáltak, röhögtek, vadidegenek szóba elegyedtek egymással, és egy nagyon jóízűt fényképeztem. Rá egy hétre megjelent a Képes 7- ben címlapon, négy oldalon valami kis rövid szöveggel-a szöveg igen bizonytalan volt még akkor, merthogy valójában senki nem tudta, hogy jó, van ott egy lyuk a falon, és akkor most mi lesz. De ez a Berlin-dolog megmaradt bennem, később visszamentem, már egy másik újságtól. Amikor a szovjet csapatok ünnepélyesen kivonultak, amikor a fal maradványai között hippik éltek, és mindenféle fura dolgok voltak ott a város közepén. Oda visszajárok - németül sajnos máig nem tanultam meg, de valahogy mindig megértettük egymást. Elérkeztünk A hetedikhez a Képes 7 idején. Viszonylag kevés szó esett eddig Florváth Péter kiállításairól. Nem is volt belőlük túl sok: látjuk, már elmúlt negyven, amikor a „hetedik" kö­vetkezett az Ernst Múzeumban. Hogy jött ki az, hogy „hét"? Baján, Kaposvárott, Budapesten (MADOME) rendezett ön­álló tárlatokat amatőr korszakának munkáiból, az első városban kettőt is, ez eddig négy. Az „emtéki" időben a Ferencvárosi Pincetárlaton, a Vadas Ernő Teremben és Veszprém­ben elegyes riportfotókat tett ki (hat). Az 1976-os Női munkásszállás kiállítás a Fészek Művészklubban mérföldkő volt, ekkor figyeltek fel igazán a kísérletező „HP” mellett a riporter „HP”-re. Aztán jött egy tárlat a Fiatal Művészek Klubjában, Kiskunfélegyházán (a lakótelep-sorozat). Ne számoljuk tovább. Ugyanerre az időszakra esett még egy esemény, amelynek inkább az ismertség miatt volt jelentősége, nem a szakmai súlya miatt. Akkoriban pályázni lehetett a Magyar Fotóművészek Szövetsége művészeti bizottságánál kiállítás megrendezésére. Né­­hányaknak a Műcsarnokban kínáltak lehetőséget, többeknek „közművelődési” vándorkiállítást ajánlottak. Támogatást kapott egy utazó kollekció összeállítására, amit aztán a Szövetség vándoroltatott a képek elkopásáig. (E támogatott kiállítások törzsanyagát le kellett adni az MFSz titkárságára, ahol egy szekrényben gyűlt, később a kecskeméti fotómúzeum alapító kol­lekciójába került.) A Munkásszálláson képanyaga így jutott el 1978 folyamán Balmazújvárosba, Debrecenbe, Kincsesbányára, Zalaegerszegre, a következő évben Miskolcra, Kisújszállásra, Paksra, Sátoraljaújhelyre. Akárhogy számoljuk, ez több hétnél, így az Ernst Múzeumban rendezett kiállítás címét értelmezzük inkább József Attila nyomán így: „a hetedik te magad légy"! Az „Ernst” a Műcsarnokhoz tartozott abban az időben, rangsorban másodiknak számított a főváros kortárs kiállítóhelyei között. Tagoltabb terei alkalmasabbak voltak kisebb műtárgyak számára, labirintusszerű alaprajza érzékeltetni tudta egy-egy életút kanyarjait. 39

Next