Cseresnyés Márk (szerk.): A Magyar Művészeti Akadémia Évkönyve 2013 (Budapest, 2014)

Események, dokumentumok

m­ 98 SUPKA MAGDOLNÁRA EMLÉKEZVE ■ A Józsefvárosi Galéria Hommage a' Manna címmel nyitotta meg kiállítását dr. Supka Magdolna Széchenyi­­díjas művészettörténész, az MMA posztumusz tisztele­ti tagja emlékére. Az eseményt a Magyar Festészet Nap­ja alkalmából rendezték meg. A megnyitón Kernács Gabriella művészettörténész mondott beszédet. Hommage a' Manna Vincze Ottó képzőművész, a Szentendrei Vajda Lajos Stúdió tagja 2010-ben kiállított egy installációt, ben­ne víztükör mélyén egy felirat: „Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni." Van ebben igazság, mégis, sokan újra meg újra meg­próbáljuk. Megkíséreljük a lehetetlent. Fönnmaradt egy anekdota Nurmiról, a finnek egykori csodafutó­járól, aki híres volt arról, hogy rettenetes grimaszokat vágott futás közben. Amikor megkérdezték tőle, hogy miért, azt mondta: „Mert mindig gyorsabban akartam futni, de sose sikerült.” Nagy a varázsa a lehetetlennek. Pilinszky János így kezdi Alkohol című versét: Előhívom a lehetetlent. És mi mást tesznek a művészek? Képeikben, szobraikban újra meg újra előhívják a lehetetlent. Megteremtik a sosem­voltat. És még közöttük is nem kevesen újra meg újra megpróbálnak beszélni róla. Supka Manna csodálatosan énekelt a víz alatt. És akinek volt füle a hallásra, meg is értette. Ő pedig azok közül való volt, akiknek volt szemük a látásra. Szerb Antal írja William Blake angol költő, festő verséről: „Tigris, tigris, éjszakánk erdejében sárga láng... ” (Szabó Lőrinc ford.), hogy a szenvedély tökéletesebb meg­fogalmazását nem ismeri. Manna szenvedélyből volt művészettörténész. Lángolt, égett, lobogott a jó mű­vek előtt, megragadta az ember karját: „Te... látod ezt? Hát ez valami félelmetes!" A szenvedélyből művészet­­történész típusa - attól félek - kihalóban van, Man­na talán az utolsó mohikánok egyike volt. Ugyanaz a szenvedély fűtötte, mint a művészeket. A SZÉPET, amelynek az utolsó töltényig, utolsó leheletig kitartó katonája volt, is szenvedélyesen értel­mezte. Valahogy úgy, mint Rilke egyik Duinói elégiá­jában, ezt a versciklust Manna Féja Gézához, a népi írók körébe tartozó íróhoz, irodalomtörténészhez, első férjéhez írt leveleiben többször említi. Az Első elégia Nemes nagy Ágnes fordításában így kezdődik: „mert hisz a Szép nem más, mint az iszonyú kezdete, mit még elviselünk, s mennyire bámuljuk, mert megveti szemtelenül, hogy összetiporjon. Iszonyú minden angyal." Nem véletlen Manna egész életén át lángoló csodálata Aba Novák Vilmos „iszonyú angyalai”, hatalmas ere­jű alakjai, sötétből kiragyogó égő pirosai iránt, s halála pillanatáig tartó harca, hogy a méltatlan rágalmakat, az erőszakos felejtés rétegeit lerobbantsa róla. Ezt is a művészettörténész feladatai közé sorolta. „Becsül­jünk mindent értékén, ez az, amit akarok” - mondta Aba Novák Vilmosról készített filmünkben, amelyben továbbörökített egy csodálatos történetet. Helyszín: Párizs, 1937, a Világkiállítás magyar pa­vilonja. Magyarország Trianon óta először vesz részt világkiállításon, kitörés ez is a vesztesek karanténjából. Kicsomagolják, falra rakják Aba Novák Vilmos Ma­gyar-francia történelmi kapcsolatok című óriás pannóit, amelyeken 28 méter hosszan, 8 méter magasan rohan a filmszerű vágásokkal szabdalt történelem, az 1456- os nándorfehérvári diadaltól. Anjou Nagy Lajos pécsi egyetem alapításán, Bercsényi francia huszárezredén, a Rákóczi-indulót megzenésítő Berlioz arcképén át az 1848-as forradalomig. Belép Pablo Picasso, a Világkiál­lítás elnöke, aki Guernica című képét állítja ki a francia pavilonban. Jelen van magyar részről Mihalik Sándor, a kiváló muzeológus. Manna: „Mihalik Sanyi mesélte először azt, hogy Picasso föl-alá futkározott, amikor cso­magolták ki az Aba Novák pannókat és »Ki ez a barbár zseni?!« - ezt kiabálta, és azt tudni kell, hogy náluk a bar­bár nem azt jelenti, mint nálunk, hogy romboló, hanem a primitívben lévő őserőt. És Aba Novák Grand Prix-t kapott a Világkiállításon, nagydíjat! Ahol Picasso volt az elnök!” Manna egész arcát beragyogó mosollyal mondja mindezt, hajában fénylik az ezüst csík, ezüstfejű bot­jával kopog a padlón, legmélyebb hangját használja, Kernács Gabriella beszéde 2013. október 21. Fotó: Lugosi Lugo László

Next