Dvorszky Hedvig: Szenes István belsőépítész (Budapest, 2021)

Felkészülés az életre

megteremtett és számomra példaképül szolgáló harmóniát megteremteni. Saját tervezői hitvallásomnak ezt így fogal­maztam meg: Az általam tervezett enteriőröknek harmóniát kell sugározniuk, mert ilyen miliőben pozitív energiák jönnek létre, ami számomra alapvető és talán a legfontosabb. Már gyermekkoromtól lehetett látni, hogy munkál bennem a különböző művészeti ágak iránti igen élénk érdeklődés. Nagyon szerettem táncolni, énekelni is tudtam, kisfiúként több énekkarban benne voltam, jól zongoráztam. Már kisgyermekként is csataképeket rajzoltam, meg mindenféle jeleneteket, amilyeneket egy gyerek fantáziája alkot. Művészeti gimnáziumba jelent­keztem, ahová fel is vettek, de azután egy hét múlva értesítettek, hogy mégsem én nyertem fel­vételt. Nyilván ez összefüggött a családi háttérrel, így aztán beírattak az egykori ciszterek gimnáziumába, a József Attila Gimnáziumba. Vasbányai Ferenc volt az osztályfőnököm, aki felismerte bennem a művészi ambíciót, és szor­galmazta, hogy járjak rajzkörbe, énekkarba. Ebben a gimnáziumban élt még az a polgári hagyomány - néhány még ott tanító tanár ré­vén is­­, amelyben elrejtve jelen volt a hazafiság eszménye. Természetes tantárgyat jelentett Ady Endre, József Attila, Radnóti Miklós költészete. A történelmet is egy átfogó szemlélet kialakí­tásának szempontjai szerint tanították nekünk. Visszatérve a személyes vonatkozásokhoz: családomban apámék csendes visszafogottság­gal erősítették bennem a művészi hajlamot. Volt a családnak egy másik ága is, az Erdély család. Nagyanyám második férje volt Erdély István építészmérnök, feltaláló és filozófus,­­ apám ne­velőapja az ő édes fia volt az az Erdély Mik­lós, akit a hatvanas években a magyar avantgárd 'T' Portré, tusrajz, 1966 Magyar történelem, tusrajz, 1966­­­ A sakkozó, tollrajz, 1967 Idő, vegyes technika, 1966 SZENES ISTVÁN BELSŐÉPÍTÉSZ 24

Next