Szekfü András: Így filmeztünk 3. Jancsó és köre (Budapest, 2021)

Somló Tamás (1929-1993)

„Jancsó elhatározta nagy dühösen, hogy akkor márpedig egy gépállásból vesszük fel az egész jelenetet." 185 Lehet ezek szerint, hogy amit az ember hatásnak vél, az csak a korban egy viszony­lag közös stílussajátosság? Nagyon könnyen lehet, hogyne. Milyen törekvéseik voltak akkor? Megfogalmazták maguknak, milyen jellegű filmet szeretnének csinálni? Voltak valamilyen példaképeik? Nem, nem, szándékosan nem. Semmilyen meghatározott példaképet nem ál­lítottunk magunk elé. Negatív értelemben sem? Tehát hogy mi az, amit nem akarnak csinálni? Az természetes, hogy a megelőző évtizednek, a rákosista pártfilmeknek nem akartunk a nyomdokán haladni. Miklós szerette József Attilát, és azt hiszem, ma is nagyon szereti Radnótival együtt. Nagyon szerette volna kibontani József Attila költészetének bizonyos képszerűségét. Magyarul: közelebb hozni mindazt a mon­dandót, ami egy-egy érdekes és speciálisan József Attila-i szófűzés vagy jelzőrend­szer mögött van, és azt képekben vagy képsorokban érzékeltetni. Nem egy az egy­ben lefordítani. Nem véletlen, hogy a szavaló, Horváth Ferenc, megáll időnként, hogy képben, amely feltétlen nehézkesebb, mint az emberi szó, időt hagyjon bi­zonyos képsorokra. Előfordul, hogy ismétel bizonyos sorokat vagy szakaszokat, majd vár, és azután folytatja ismét a verset. Fölmerült-e az a probléma, hogyan emelkedjenek túl a puszta illusztráción? Ezt a képi megfogalmazásra értem. Ez volt a legnagyobb probléma. A verssoroknak, kifejezésmódnak nem az el­sődleges tartalmát fordítani le képre, mert az talán egyszerűbb lett volna, hanem éppen a mögöttes tartalmat. Mindazt, amit egy-egy József Attila-i kifejezés a maga korában jelentett. A legjellemzőbb az, hogy van a jellegzetesen József Attila-i kor, a gázgyári felvételek, a tüntetők és így tovább. De van olyan látszólagos képi anak­ronizmus is benne, hogy egy József Attila vers mögött SS-esek jelennek meg a far­kaskutyáikkal. Sőt, még van egy felszabadulási kicsengés is benne. Testvéri tankok és környéke. Hát azt inkább muszáj volt a végére tenni. Az tűnt fel ebben a filmben, és talán még a következőben is, hogy képileg egy ellen­tét van benne. Egyrészt van egy csomó feltűnően ellenfényes, éles kontrasztokkal, a fel­szálló párán át fényképezett kép, és ugyanakkor másutt pedig a neorealizmus kiegyen­lítettebb tónusait próbálja hozni a film. Ez tudatos törekvés volt? Teljesen. Minden egyes képet, hogy úgy mondjam, először megfogalmaztunk. Érdekes, hogy ilyen részletesen kitérünk erre a módszerre, mert ezt később teljes egészében megtagadta Miklós. Azért is kérdezem, mint a kontrasztot... Itt már a [forgató]könyv írását is együtt végeztük, és minden kis jelenet ki­dolgozásakor elméletileg, az íróasztalnál, képzeletben kidolgoztuk az ennek

Next