Tóth Péter Pál: A Gulyás testvérek (Budapest, 2017)
Közös filmek
161 Málenkij robot (1989) „Dokumentum-játékfilm volt a Halál villamosaT”. Az volt a Málenkij robot is, de volt benne valami, amit olyan tisztességtelennek tartok, hogy bele se kezdek. Azt remélem, lesz majd magyar kritika, aki [sic!] megírja azt, amit meg kell írnia róla, függetlenül attól, hogy kristálytiszta, nagyszerű, és csodálnivaló magyar parasztembereket ismerhetünk meg benne, és egy fantasztikus papot. Akikkel baj van, az nem ők, hanem a rendező [sic!]. Aki kitalálta, hogy hogyan fogja felhasználni az ő vallomásaikat.”25 226 A vita után egy szűkebb társaságban (Zolnay Pál filmrendező jelenlétére mindkét Gulyás emlékszik) engedte sejtetni, hogy miképp is áll össze számára a kép. „Amikor Csoóri nevét meglátom, tudom, honnan fúj a szél” - jelentette ki. A filmben ugyanis elhangzik a Muzsikás Együttes Radnóta (Nem arról hajnallik, amerről hajnallott) című száma. A népdalt az együttes tagja, ifj. Csoóri Sándor dolgozta fel - akit Kornis összekevert az általa vélhetőleg antiszemitának tartott id. Csoóri Sándorral 227, majd ezt a vélelmezett beállítódást kivetítette Málenkij robot, a templomkertben: Kovács Kálmán, Hegyi Gyula, Kovács Árpád, Jakab Gyula, Marhoffer János 225 Vészi János filmje valójában éppúgy dokumentumfilm, mint a többi, a zsűrielnök által dokumentum-játékfilmnek vélt versenymunka. 226 A XXII. Filmszemle nyilvános vitájának jegyzőkönyve. 227 Csoóri ekkoriban nemcsak íróként, de az ún. népi oldal szellemi vezéralakjaként is komoly respektussal bírt. Antiszemitizmussal csak egy évvel későbbi, Nappali hold című írásának később saját maga által is szerencsétlennek minősített megfogalmazásai után vádolták sokak.