Tóth Péter Pál: A Gulyás testvérek (Budapest, 2017)

Közös filmek

161 Málenkij robot (1989) „Dokumentum-játékfilm volt a Halál villamosaT”. Az volt a Málenkij robot is, de volt benne valami, amit olyan tisztességtelennek tartok, hogy bele se kezdek. Azt remélem, lesz majd magyar kritika, aki [sic!] megírja azt, amit meg kell írnia róla, függetlenül attól, hogy kristálytiszta, nagyszerű, és csodálnivaló magyar paraszt­­embereket ismerhetünk meg benne, és egy fantasztikus papot. Akikkel baj van, az nem ők, hanem a rendező [sic!]. Aki kitalálta, hogy hogyan fogja felhasználni az ő vallomásaikat.”25 226 A vita után egy szűkebb társaságban (Zolnay Pál filmrendező jelenlétére mind­két Gulyás emlékszik) engedte sejtetni, hogy miképp is áll össze számára a kép. „Amikor Csoóri nevét meglátom, tudom, honnan fúj a szél” - jelentette ki. A filmben ugyanis elhangzik a Muzsikás Együttes Radnóta (Nem arról hajnallik, amerről hajnallott) című száma. A népdalt az együttes tagja, ifj. Csoóri Sándor dolgozta fel - akit Kornis összekevert az általa vélhetőleg antiszemitának tar­tott id. Csoóri Sándorral 227, majd ezt a vélelmezett beállítódást kivetítette Málenkij robot, a templomkertben: Kovács Kálmán, Hegyi Gyula, Kovács Árpád, Jakab Gyula, Marhoffer János 225 Vészi János filmje valójában éppúgy dokumentumfilm, mint a többi, a zsűrielnök által dokumen­tum-játékfilmnek vélt versenymunka. 226 A XXII. Filmszemle nyilvános vitájának jegyzőkönyve. 227 Csoóri ekkoriban nemcsak íróként, de az ún. népi oldal szellemi vezéralakjaként is komoly respek­­tussal bírt. Antiszemitizmussal csak egy évvel későbbi, Nappali hold című írásának később saját maga által is szerencsétlennek minősített megfogalmazásai után vádolták sokak.

Next