Tóth Péter Pál: A Gulyás testvérek (Budapest, 2017)

Hivatásos amatőrök

A MÓDSZER A Gulyás testvérek előbb a Magyar Televízió Iskolatelevízió részlegétől kapnak megbízásokat oktatási segédanyagként megrendelt, ám önálló, szerzői film­esszékként elkészült művek, vagyis tanóra-hosszúságú műsorok készítésére. A szerkesztőségben az általános iskolás korosztály számára kifejezetten oktató célzattal készíttetett műsorok az irodalom-, történelem-, földrajz- és egyéb órák kiváltására szolgáló ismeretterjesztő munkák voltak, részei az iskolák tanter­vének, s tanítási időben lehetett nézni őket. Nemcsak tévés rendezők kaptak lehetőséget, de pályakezdő filmesek is egy-egy ilyen anyag elkészítésére. Gu­lyásék kortársát, az akkor pályája elején álló Jeles Andrást is felkérték két 45 per­ces film rendezésére, ő azonban - nemes, baráti gesztussal, talán a közös ama­tőrfilmes múlt okán is - átadta az egyik rész lehetőségét. így készült feldolgozás Móricz Zsigmond Hét krajcárjából, játékfilmes és magyarázó elemekkel. A no­vellát Győri Kali néni (akiről még lesz szó a későbbiekben) olvassa fel, Széken. Ezt követően még két megbízást teljesítettek az ITV számára: a Magyar népbal­ladák és a Magyar népdalok című munkát. Az elsőben, tudálékos magyarázat he­lyett egy új stílusú ballada keletkezését szemléltetendő, szintén Széken az ismert énekes, Kicsi Minya István felesége, Juhos Kali mondja el egy népballada lét­alapját: saját öccse meggyilkolását. Zoltai Judit írása, amely az iskolatelevíziós produktumokat s főleg azok oktatásban való alkalmazhatóságát tekinti át, igen­csak kritikus hangnemben marasztalva el a zömük idejétmúlt, nehézkes közelí­tését, Gulyásék (és Jeles) dolgozatait valósággal ünnepli. ..[A Magyar népballadák] teljes egészében megvalósítja mindazt, amit a műfaj ha­tárain belül adni kell és lehet. [...] Kallós Zoltán egyszerre tud a tudós hozzáérté­sével s a befogadó élményfűtötte szavaival szólni a műfajról. Érdekesen, ugyan­akkor mértéktartóan beszél gyűjtőútjairól, és megszólaltat egy idős asszonyt is, a gyűjtéséből bemutatott »megölt legény« ballada történetének egykori tanúját, aki megrendítő hitelességgel meséli el, hogyan élte végig bátyja tragédiáját. Külö­nös öröm a tanár számára ez a részlet, hiszen a tankönyvekkel kapcsolatban gyak­ran hangzik el a bírálat, hogy valamilyen lakkozott, rózsaszín világot akarnak elhi­tetni a gyerekekkel [...] [a] filmnek ebben a jelenetében viszont művészet és élet szoros kapcsolatban jelenik meg.”81­ 81 Zoltai Judit: Didaktikus szövegek helyett látvány, Köznevelés, 1977/17.

Next