Zuh Deodáth: Jovián (Budapest, 2021)

2. Pályakép és korrajz

fenntartott intézmények számával és minőségével: a belátható időn belüli egyik legsanyarúbb társadalmi rend (a Ceausescu-féle szocializmus) helyi intézményrendszere teremtett meg egy sor olyan feltételt, amely furcsa módon a művészeket intenzívebb és összefüggőbb alkotói praxisra kész­tette, mint korábban. Ezt a kort azon­ban szintén nem szabad romantikus felhangokkal tárgyalni. Éppen az adott intézményrendszer sebezhetősége hozta magával azokat a feltételeket, amelyek már nem engedték, hogy egyértelmű képzőművészeti virágkor­ról beszéljünk. A budapesti időszak viszont ennek éppen egyfajta ellentétét nyújtja: bár a történelmi megpróbáltatások nem kerülték el a magyar fővárost sem, a kulturális élet intézményrendszeré­nek voltak és vannak állandó pillérei, a kultúrharcnak nem volt és nincs et­nikai vagy olyasfajta színezete, amelyet az anyanyelv és az elsődleges kulturális tartalmak által tagolt többségi, vala­mint az egész más tartalmakat elsajátí­tó kisebbségi társadalom közötti viszo­nyok szerint határozhatunk meg. Ha egyáltalán beszélhetünk kultúrharcról, akkor annak elsősorban ideológiai okai vannak: az erősen monokulturális ma­gyarországi társadalom fejlődéséről megfogalmazott eltérő koncepciók. Ez utóbbi (értsd: ideológiai) konflik­tustól Bukarest vagy Nagyvárad sem volt mentes, de mindössze ennyi az egyetlen hasonlóság, amely a régi és új környezet között bizton megállapítható. Hogy a helyzetet érthetően adjuk vissza: Petőfi költészetének tágabb társadal­mi kontextusa, József Attila értelmezése, Bibó István politika ­bölcseletének relevanciája körül lehetnek, és vannak is viták, ahogyan bizonyos történelmi (feudális, polgári, kommunista) szereplők értékelése sem egynemű. De a történet, amelynek ők részei, alapvetően ugyanaz a történet. A budapesti kulturális környezetben soha nem merül fel annak a kérdése, hogy Mihai Eminescu vagy George Bacovia költészetének képzeteivel, illetve Dimitrie Gusti szociológiájával, fogalmaival vessük ös­­­sze ezeket az interpretációkat. Az a történet, amelyet ezek a romániai szereplők jelöltek ki, jellegét tekintve más, a magyar kultúrhistóriától erősen különbözik. A román, illetve a magyar kultúrtörténet fő narratívája a társadalmi és a politikai együtt­élés bizonyos régiókban megvalósuló tapasztalatai ellenére is nagyon eltér egymástól. Ennek a komparációnak (és sokszor: konfliktusnak) a megszűnése pedig olyan, nem nyelvhez kötött műnemekre is kihatással lehet, mint amilyenekkel a képzőmű­vészeti alkotás elemzésében találkozunk. Magyarországon az alapjaiban mégiscsak egynemű nyelvi és kulturális közeg más­fajta kihívásokkal szembesítette Joviánt. Jovián György 1982 decemberében települt át Budapest­re,83 ami nemcsak a további karrierjét végigkísérő harmonikus családi életet hozta el, hanem meghatározó új szakmai lehető­ségeket is megnyitott számára. A beilleszkedés évei azonban nem mindig voltak egyszerűek. Bár a kortárs képzőművészettel foglalkozó művészettörténészek között ugyanúgy talált párt­fogókra,84 mint ahogyan a 80-as évek művészeti ösztöndíj­­rendszerében is feltalálta magát, a 80-as évek közepén meg­tapasztalta a nehézségeket is. Visszaemlékezései szerint az anyaországi-erdélyi ellentét klasszikus toposzaival ugyanúgy találkozott.85 ahogyan a késő kádári Magyarország kultúrharcai sem kerülték el.86 A nehézségekről szóló utólagos beszámolók azért is fontosak, mert árnyalják a puszta életút-beszámolók­­ból nyerhető képeket, amelyek önmagukban akár egyfajta dia­dalútként is értelmezhetők lehetnének.87 A lista meglehetősen impresszív. Első önálló kiállítása Budapesten 1983 novembe­rében nyílt, a Fiatal Művészek Klubjában, az Andrássy úton.88 44

Next