Braham, Randolph L. (szerk.): Tanulmányok a holokausztról IX. (Budapest, 2018)
A holokauszt előtt
BOCK JULIA egyetemen, és főszerkesztője lett két kiemelkedő tudományos orgánumnak, a Zeitschrift für Psychoanalysének és az Imagónak. Publikációs tevékenységének legfontosabb terméke egy gyűjteményes kötet megjelenése volt Psychoanalysis of Behavior címmel. Radó Sándor legfontosabb érdeme a pszichoanalitikus oktatás megszervezése volt, amivel a viszonylag új diszciplínát Amerikában bevezette. A csoport többi tagja, akik a második világháborút közvetlenül megelőző periódusban jöttek, már a második emigrációs hullám részeként, mind aktívan segédkeztek a pszichoanalízis elterjedésében. Alexander Ferenc263 nevéhez fűződik a ״Chicago School” megalapítása, ahol az intellektuális kapcsolatokkal szemben az emocionális viszony elsődlegességét hangsúlyozták mint a meghatározóan gyógyító faktort a pszichoanalízisben. Alexander lett az egyetemi pszichoanalitikai kar első vezetője, a Chicago Psychoanalytic Institute megteremtője, ahol a pszichoszomatikus koncepciót helyezte kutatásának középpontjába. New York és Chicago után Denverben is alakult analízisközpont. Spitz René Árpád,264 aki előzőleg Bécsben, Párizsban és Németországban tanított, 1939-es emigrációja után először különböző egyetemeken vendégprofesszorként adott elő, majd miután а Соlorado egyetemre került, és elnöke lett a Denver Psychoanalytic Societynek, kutatási területén, a kora gyermekkori mentális és emocionális fejlődés témakörében publikált alapvető műveket. Színes kutatási témák jöttek létre a magyar emigráció megjelenésével. Bak Róbert265 európai tapasztalatokkal érkezett Amerikába, és a New York Psychoanalytical Society tagjaként, mint Einstein vendégelőadó szerepelt. Magyarországon József Attilát kezelte, és cikkeket írt patológiai eredményeiről. 25 cikke jelent meg különböző nyelveken a pszichózis, a perverzió és az agresszió témaköréből. Róheim Géza266 az antropológia és a pszichológia egymásra hatásával foglalkozott, kidolgozta a kultúra ontogenetikus teóriáját, amely szerint a kulturális különbségek alapvetően egy közösség által megélt gyermekkori traumák felnőttkori manifesztációi, amelyek különböző intézmények kialakításában is megnyilvánulnak. Ő lett az első antropológiaprofesszor Magyarországon, majd kutatómunkát végzett Ausztráliában, az Egyesült Államok délnyugati területén, Melanéziában és Szomáliában. Számos publikációja közül hat monográfiája alapműnek számít. Rendkívüli személyiség volt Rapaport Dávid,267 aki egy időben Róheimmel, 1938-ban jött az Egyesült Államokba. Először a Mount Sinai kórházban, majd a Menninger klinikán, Kansasban dolgozott, míg igaz263 Marmor, i. m. 264 Lásd https://www.encyclopedia.com/psychology/dictionaries-thesauruses-pictures-andpress-releases/spitz-rene-arpad-1887-1974 (letöltve 2018. szeptember 5.). 265 International Dictionary of Psychoanalysis, I-III, szerk. Alainde Miiolla, New York, Gale Group, 2005,146-147. 266 Encyclopedia Britannica, lásd https://www.britannica.com/biography/Geza-Roheim (letöltve 2017. december 4.). 267 MÉL http://mek.oszk.hu/00300/00355/html/. 208