Heller Ágnes: Olvasónapló 2012-2013 (Budapest, 2013)

Szeptember

Még az sem nagyon, hogy Ady életem költő-sze­­relmei közé tartozott (Berzsenyi és Vörösmarty után és József Attila előtt) s az ember nem veszi jó néven régi szerelmei gyalázását sem. De hát Kosz­­tolányi költészetét is szerettem, igaz, távolról sem annyira s távolról sem annyi versét, mint Ady ese­­tében. Viszont Ady sosem írt regényt, míg Koszto­­lányi igen, és nagyon jókat. S különben is ízléstelennek tartok minden ősz­­szehasonlítást, ki a nagyobb, ki a kisebb, akár köl­­tőkről, akár filozófusokról van is szó. Hiszen annyi minden múlik a befogadókon s a befogadói ízlés változásán. Ilyenkor felidézem Hume megjegyzé­­sét, hogy Cicero mindig nagy filozófus marad, amikor Arisztotelészt már rég el fogják felejteni. Kosztolányi és hívei éppen olyan joggal tiltakoz­­nak az ״Ady nagyobb költő Rilkénél” értékelés ellen, mint ahogy Erdélyi János annak idején a ״Pe­­tőfi nagyobb Heinénél” deklaráció ellen tiltakoz­­tak. Efféle összehasonlításoknak ugyanis semmifé­­le értékelésben nincs helye. Azért jutott Erdélyi János az eszembe, mert ő sem volt igazságosabb Petőfivel, mint Kosztolányi Adyval és ő is egy kul­­túsz, elsősorban a Gyulai Pál intézményesítette Petőfi-kultusz ellen tiltakozott. Azzal a különbség­­gél, hogy Erdélyi retorikája nem volt elutasító, sem nem szenvedélyes, sem nem provokatív. Veres végigköveti Kosztolányi minden Adyra vonatkozó nyilatkozatát, cikkeiben, beszédeiben, leveleiben. Mindezt az 1929-es hírhedt Ady ellen írt pamflet (Az írástudatlanok árulása) szemszögé­­bői. Regénye végén közli a pamfletét is. Ezt a vele-126

Next