Heller Ágnes: Olvasónapló 2012-2013 (Budapest, 2013)

Július

tétlenül úszta volna meg a 20. század legtöbb ál­­dozatot követelő éveit. Igaz, volt része szegénység­­ben, éhezésben is. Mint akkoriban majdnem mindnyájunknak. Micsoda szerencse, micsoda sze­­rencsés gyerekkor! Thomas Bernhard, a gyermek és az ifjú életének alapmotívuma mégis a szenvedés. És a gyűlölet. Sokat idéztem József Attila sorait: ״lm itt a szén­­védés belül, / ám ott kívül a magyarázat.” Ebben az önéletrajzban azonban ״ott kívül” nincs magya­­rázat. Persze ״ott kívül” sok minden van. A család, az iskola, a főiskola, az internátus, a kórház, a sza­­natórium, s főleg a gyűlöletes Salzburg. De egyik sem ״magyarázat”. Thomas Bernhardot mindenütt sérelmek érték. Mindenütt szenved, mindenütt magányos, mindé­­nütt félreértett, minden intézmény pokol, minden intézményt gyűlöl, sőt: nagyon gyűlöl. A mi generációnkból sokan jártak olyan iskolák­­ba, ahol azért kaptak rossz osztályzatot, mert nem álltak be a sorba, mert más érdekelte őket, ahol (fő­­leg a fiúknál) napirenden volt a tenyeres és a kör­­mös. Akkoriban még sok fiút neveltek szüleik ve­­réssel, s még én is anyámtól megszámlálhatatlanul kaptam a pofonokat. Ez néha rossz volt, néha fel­­háborító, néha mulatságos, de többnyire közöm­­bős. Az effélétől még senki sem érezte az iskolát po­­kolnak vagy a pokol kapujának. Ettől még dacos le­­hetett, de nem okvetlenül tanult meg gyűlölni. Thomas Bernhard számára, azonban mind a család, mind az elemi, mind a felső iskola, mind az inter-98

Next