Heller Ágnes: Olvasónapló 2015-2016 (Budapest, 2016)

Augusztus

nem az, aki elfogad, de ezzel együtt, ennek ellené­­re, egy jottányit sem enged abból, amit gondol és azt kimondja. Fejtő ebben a könyvben, mint be is vallja, nem esztéta. Heine költészetét, persze, bemutatja, hogy ne tenné, de nem Heine költészetét, hanem maga­­tartását elemzi. Egy számára reprezentatív magatar­­tást, mely Heinét fiatalságától egészen haláláig jel­­lemezte. Erre a magatartásra az volt elsősorban jellemző - Fejtő szerint -, hogy Heine a kanti felvilágosodás első parancsolatának (״gondolkozz a saját fejed­­del”) mintapéldánya volt. Soha mások véleményét ״csak úgy” el nem fogadta, csak ha saját maga is ha­­sonló következtetésekre jutott. Hogy József Attilát idézzem, vezére mindig belsőből vezérelte, más ve­­zért el nem fogadott. Fejtő nem azt állítja, hogy Heinét ez a bizonyos belső vezér kivétel nélkül mindig jól vezérelte, de azt igen, hogy ezt követke­­zetesen tette. Ugyanakkor, Nietzschét idézve, Heinének igen jó szimatja volt. Csírájában észlelt olyan társadal­­mi jelenségeket, melyek csak a jövőben fognak ki­­bontakozni, az áldásosokat és a fenyegetőeket egyaránt. Nemcsak ellenségei, ellenfelei, de szövet­­ségesei esetében sem kímélte azt, ami veszélyesnek és gyanúsnak mutatkozott. Sokat idézik prófétai mondását, hogy ott ahol ma könyveket égetnek, holnap embereket fognak égetni, de Fejtő számára az is fontos, hogy a német könyvégetők ellensége-• inek ellenfelei voltak. Ok se tegyék, senki se tegye, Heine számára sosincs ״a mi kutyánk kölyke”. 97

Next