Heller Ágnes: Pikareszk Auschwitz árnyékában. Négy tanulmány (Budapest, 2003)

Zsidótlanítás a magyar zsidó irodalomban

lülről ábrázolják magukat. Nem okvetlenül ábrá­­zolják hízelgőbben a nőket, mint a férfiak, mégis számtalan olyan dolgot tudnak közvetíteni, amely saját és bensőséges tapasztalataikból fakad, mondjuk éppen a férfiakhoz vagy gyerekeikhez va­­ló viszonyukból. Aki szült gyereket, másként írja le a gyerekszülést, mint aki nem szült. Ez még nem jelenti azt, hogy az önábrázolás mindig hitelesebb a mások által történő ábrázolásnál. Az emberek emberi viszonyaikban léteznek. Ez a viszony min­­dig több ember viszonya: a nők leginkább a fér­­fiákhoz való viszonyukban léteznek. Ha ezt a vi­­szonyt egy férfi ábrázolja, semmiképp sem hihet­­jük, hogy kevésbé hitelesen teszi. ״Hiába fürösz­­töd önmagadban, csak másban moshatod meg ar­­codat”, írta József Attila, és ez az irodalmi ábrázó­­lás esetében is igaz. Mindez elmondható a magyar zsidó irodalom­­mai kapcsolatban is. Vannak olyan zsidó tapaszta­­latok, melyeket a zsidók belülről írnak meg, s ennyiben hitelesebben, mint ahogy azt a nem zsi­­dók írhatták volna meg. Kertész Imre Sorstalanság című könyve a magyar zsidó irodalomhoz tartozik, abszurd lenne nem ehhez tartozónak tekinteni. Ugyanakkor Radnótit — zsidó sorsa ellenére — ma­­gyár költőnek, nem pedig magyar zsidó költőnek érzem, mivel sorsát nem zsidó tudattal élte meg. A magyar zsidó irodalomban, ugyanúgy, mint a magyar, angol vagy német nőirodalomban, többek között az önreprezentáció is vonzza az olvasót. Ez azonban nem jelenti, hogy a heteroreprezentáció mint olyan nem ébresztene megérdemelt érdeklő­

Next