Karády Viktor: Túlélők és újrakezdők. Fejezetek a magyar zsidóság szociológiájából 1945 után (Budapest, 2002)

IV. A kommunista integráció csapdájában

TÚLÉLŐK ÉS ÚJRAKEZDŐK viszonyait, de az erőszakot gyakorlók teljes társadalmi gyakorlatát (kultúrá­­ját, szokásrendjét, erkölcsi normáit stb.), ezáltal magával az erőszakkal kialakult történelmi viszonyát is tisztázni kell. Ha mindezt intuitív módon számba vesszük, nyilvánvalónak tűnik, hogy a régi rendszer zsidóságában nemcsak azért nem volt gyakoribb a 'fasiszta alkat’, mert az igazi fasiszták antiszemiták voltak, hanem főként azért, mert a hagyományos vagy asszi­­milált-polgári zsidó kultúrközösségek társadalmi gyakorlatában a fasisztoid magatartásnak nem volt helye. Az új erőszakrendszerbe való beáramlás ára így egy más típusú — nem polgári orientáltságú — asszimiláció volt, együtt járt a csoport addigi társa­­dalmi gyakorlatával való teljes szakítással s ezen belül az erőszakgyakorlás visszautasításának a hagyományával is. A szakítást igazoló ideológia a lenini—sztálini kidolgozású univerzalista állam­­vallás lett, a marxizmus forradalmi vagy terrorisztikus (bolsevista) változata, mely már az 1919-es Tanácsköztársaság kormánybiztosai számára is messzemenően megszabta a politikai cselekvés modelljét. Ahhoz azonban, hogy az új erőszakrend­­szer káderszerepei a magyar zsidóságban széles körben elfogadottak legyenek (s nem olyan elenyészően szűk körben, mint 1919-ben), tehát, hogy mind a zsidó kö­­zéposztály, mind a hagyományos kispolgárság leszármazottainak egy része a rend­­szeren kívül maradás vagy a zsidó disszimiláció helyett inkább ״dünnyögje az új mesét, fasiszta kommunizmusét” (hogy József Attila próféciájának parafrázisával éljek)445 egy merőben új történelmi közvetítő változó, Auschwitz kellett. Nem véletlenül idézem József Attila sorait. A vers ugyanis közvetlenül utal a kommunizmus fasiszta típusú alakváltására — ha nem is csak erre szorítkozik mon­­danivalója. A költő ezt az átváltozást a társadalmi rend természetes megvalósulásá­­nak tekinti, tudatos vagy öntudatlan önkritikával, illetve öniróniával, a szocialista társadalom néhány évvel azelőtt még romantikusan megrajzolt rendkoncepciójával szemben (״...gyönyörű képességünk, a rend, / mellyel az elme tudomásul veszi / a véges végtelent,”446). Itt a rend egyértelműen az elnyomás és a lélektani elfojtás rendje: ״Talán dünnyögj egy új mesét, / fasiszta kommunizmusét — / mivelhogy rend kell a világba, / a rend pedig arra való, / hogy ne legyen a gyerek hiába / s ne legyen szabad, ami jó.” Az egész vers gondolatvezetése a pozitív tartalmú emberi vi­­lág önmaga negatív ellentétébe való átcsapásának, illetve az ilyen átcsapás lehetősé­­gének a példázatát nyújtja. Ahogy az új társadalmi rendre vonatkozó ״mese” a fa­445 Ld. Világosítsd fel című versét (1936. július-október). 446 Ld .A város peremén (1935). 200

Next