Kármentő Éva: Muszter. Kis magyar család- és filmtörténet a vágóasztal mellől (Budapest, 2017)

Harmadik fejezet

Az ő vizsgáira mindig úgy készültünk, mintha az életünk múlna rajta, jelesnél rosszabbat kapni nála nagy szégyen lett volna. A szaktantárgyak oktatása siralmas körülmények között zajlott abban az időben, a szegényes berendezések segítségével. A Makarenko utcai műteremben a filmgyár­­ból kiselejtezett lámpákat használtuk, magát a műtermet is, azt hiszem, templomból alakították át, majd megfagytunk télen a hideg márványpadló miatt. Csak egy-két zörgő Arriflex kamerát meg keskeny kamerát kaptunk, nyersanyagot meg alig. Első évben Eiben Pista bácsi tanította az operatőrmesterséget, de szerintem töb­­bet tartózkodott a sarki sörözőben, mint a műteremben. Másodévben már Illés ״Papi” tanított, a műtermi világítás alapjait próbálta megismertetni velünk. Mi csak fotóztunk a műteremben, meg részt vettünk az akkor elsőéves operatőrhallgatók gyakorlatain. Fotótechnikát is oktattak. Már első évben mindenki kapott, persze csak haszná­­latra, egy Zorkij fényképezőgépet és nyersanyagot, amennyi kellett. Tanultunk fo­­tózni, nagyítani meg laborálni. Szerettem fotózni, meg órákig bíbelődni az előhívással és a nagyítással a sötét laborban, egyedül. Sajnos az akkori fotóimból egy sem maradt, egy sok évvel ké­­sőbbi depressziós rohamomban mind elégettem. (De erről majd később, a maga helyén.) Első évben csak forgatókönyvírásra okítottak minket, mindenki írta a maga no­­velláját saját élményből, nem tanítottak adaptációt. A keservesen kiizzadott novel­­lácskák elemzésével foglalkoztunk hónapokig, már ha a tanárok ráértek, ugyanis hol az egyik forgatott, hol a másik. Az elsőéves rostán a novellákból írt forgató­­könyvekkel és a beállításokhoz készült fotókkal vizsgáztunk. Szorított az idő, az 56׳-os tanév valójában csak egy fél év volt, az első fele a forradalommal telt el, bár más szempontból valószínűleg az volt a tanulságosabb számunkra. Másodévben már kaptunk némi nyersanyagot, félévkor egy háromperces, év végén egy hatperces etűdöt kellett produkálnunk, azzal mentünk a ״rostavizsgára". Máriássy beosztotta, hogy ki kinek lesz az operatőre, és a felvételt magunknak kel­­lett megvágni. 16 mm-es anyagra dolgoztunk és valami majdnem amatőr kamerával. Mégis, emlékszem az első muszterre, az Edu anyagára, milyen eufórikus boldog- Sággal néztem, amikor az első képek megjelentek a vásznon, a fák között sétáló fiú megáll egy telefonfülkénél, az alakja tükröződik az üvegen, egészen olyan volt, mint egy igazi filmsnitt. Az Uránia-ház második emeletén lakott korábban a színiakadémia igazgatója, ott volt a porta az egykori ablaktalan, porszagú előszobában. Ott lakott valahol Setét bácsi is, a portás, a feleségével. A tágas utcai szobákból alakították ki a zenés osztá­­lyok tantermeit, a porta mögött, egy kis sötét szobában kapott helyet a ״normál” 120

Next