Kelemen Gábor: Pulzáló párhuzamosok. Mitől sajátosak az asszimilálódó magyar zsidók közti barátságok? (Budapest, 2021)

Jeles magyar zsidók közti barátságok - Az elgyökértelenedettek kötődésvágya - Jelűnek Morton és Róheim Géza barátsága

52 I KELEMEN GÁBOR űrt öt-öt év afrikai és közép-amerikai biometrikusi tevékenység megjelölésével töltötte ki. Ennek az állításnak a tényszerűségére vonatkozóan nincs bizonyíték. Azt viszont tudjuk, hogy 1931-ig, saját nevén, Berlinben tartott fenn lakást. Fel­tehetően álneve(ke)t is viselt. Berlinben élő sógora útlevele éppen a szökését kö­vetően veszett el.108 Róheim ezalatt pszichoanalízisből élt, miközben egyfajta szo­batudósként a pszichoanalitikus megközelítést a néprajz területén alkalmazó művek sorát írta meg. Nézőpontja itthon nem talált követőkre, s ekkor még a nemzetközi folklórkutatás sem figyelt fel munkásságára. A hazai és nemzetközi pszichoanalitikus közösségben viszont írásai kedvező visszhangra találtak. A lélek és a társadalom szerkezetének azonosságából kiinduló, a neurózis és a kultúra egyazon mechanizmusai leírására törekvő monográfiáinak és tanulmányainak sora 1928-ra meghozta gyümölcsét. Róheim az őt mindenben kiszolgáló, fény­kép- és filmfelvételek készítését is vállaló feleségével mintegy két és fél évig tartó kutatóútra indulhatott a primitív népek életének tanulmányozására. Az utazást a pszichoanalitikus görög hercegnő, Marie Bonaparte finanszírozta. A terepmunka célja nem az igazság elfogulatlan kutatása, hanem a freudizmus fő tételei, min­denekelőtt az Ödipusz-komplexus minden emberi népcsoportnál való jelenvaló­ságának igazolása volt. Az expedíció során mindketten maláriát kaptak, Ilonánál a szövődmények súlyosnak és maradandónak bizonyultak.109 A kutatóútról Ame­rika érintésével tértek haza. Róheim Chicagóban és New Yorkban tartott előadá­sokat, ahonnan 1931. április 4-én indult vissza Európába. Jellinek 1931. május 1- én kezdte meg működését biostatisztikusként a worcesteri kórházban. Nincs adat arra vonatkozóan, hogy ekkor találkoztak-e egymással. Mindenesetre az 1938- ban Amerikába emigráló Róheim éppen ebben a kórházban kap majd állást Jel­linek munkatársaként. Miközben Jellinek az 1930-as években biostatisztikusként növekvő megbecsü­lést vívott ki magának Worcesterben, Róheim ausztráliai és új-guineai gyűjtő­munkája feldolgozásán alapuló tanulmányokat írt, főként angolul. A csurunga népe című, 1932-ben magyarul megjelent könyve József Attilára is hatással volt, aki költészetéhez Róheim egyéb varázserővel foglalkozó műveiből is ihletet me­rített.110 József Attila „nagyon szerette Róheimet. Elmondta, hogy amikor meg­látogatta, azzal fogadta, hogy most már egészen nagy költőnek számít, és amikor ő szabadkozott, elhárította, Róheim nagyon határozottan rászólt: - Viselje el! - Szemmel láthatóan boldog volt ezzel”, írja a zsidó nagypolgári családból származó Vágó Márta, a költő egykori szerelme és múzsája.111 108 Kelemen­ Márk, E. M. Jellinek, a „szabadon lebegő” alkohológus... i. m., 304-319. 109 Hadas Miklós, Hadas Miklós beszélgetése Dr. Székács Istvánnal, Replika, 1995, 19-20. 11-43. 110 Tverdota György, József Attila nyelvesztétikájának forrásai, Irodalomtörténeti Köz­lemények, 1986, XC (4) 373-392. 111 Vágó Márta, József Attila, Budapest, Szépirodalmi, 1975, 241.

Next